لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۰

حکومت ترکیه بخاطر کشته شدن ۳۸ تن، یک روز ماتم ملی اعلان کرد


بعد از حملات صبح روز یکشنبه در ترکیه برای یک روز ماتم ملی اعلان شد.

بن علی یلدرم صدراعظم این کشور امر کرده‌است، بیرق‌ها نیمه برافراشته شوند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مسافرتش را به قزاقستان به حالت تعلیق قرار داد.

صبح روز یکشنبه دو حمله بالای پولیس در نزدیک استدیوم بشیکتاش (Beşiktaş) در قلب استانبول در ترکیه صورت گرفت که در نتیجه حداقل ۳۸ تن کشته شدند.

تصویر از انفجار امروز در شهر استانبول ترکیه
تصویر از انفجار امروز در شهر استانبول ترکیه

یک موتر بمب در خارج از استدیوم فوتبال ودافون (Vodafone) بعد از مسابقه فوتبال بین تیم‌های بشیکتاش (Besiktas) و بورسااسپور(Bursaspor) صورت گرفت و در فاصلۀ کمتر از یک دقیقه یک حمله کنندۀ انتحاری بر پارک ماچکا (Maçka) در مجاورت آن حمله کرد.

سلیمان سویلو (Suleyman Soylu) وزیر داخله ترکیه گفته است که از جملۀ ۳۸ قربانی این حملات حداقل ۳۰ تن آن پولیس و سایر آنها افراد ملکی اند. به گفته وی، ۱۳ تن به ارتباط این رویداد دستگیر شده‌اند.

سلیمان سویلو (Suleyman Soylu) وزیر داخله ترکیه می‌گوید:
" این یک حملۀ فجیع و بی رحمانه است. همکاران ما بررسی کرده‌اند که دو انفجار رخ داده‌است. یکی در استدیوم بشیکتاش (Beşiktaş) در نزدیک پلازای سوزیر (Suzer) صورت گرفت. این منطقه قبلاً به نام بیلیس تپه(Belestepe) یاد می‌شد. انفجار دیگر در پارک ماچکا رخ داد که تصور می‌شود، حمله انتحاری بوده‌است."

دفتر والی استانبول می‌گوید، در نتیجۀ این حملات ۱۶۶ تن مجروح شده‌اند که ۱۹ تن آنها تحت مراقبت جدی قرار دارند.

مصطفی گولدر یک باشندۀ شهر استانبول به آژانس خبری رویترز گفته است:
"من آرزومندم و این تفاضای ماست که مقامات به‌خاطر جلوگیری از سایر حملات تلاش کنند. ما آرزوی هیچ چیز دیگر به غیر از امنیت را نداریم. ما می‌خواهیم مصونیت ما تضمین شود."

ناتو حملات در شهر استانبول را "اعمال وحشتناک تروریستی" خواند.
ناتو حملات در شهر استانبول را "اعمال وحشتناک تروریستی" خواند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو، حملات در شهر استانبول را "اعمال وحشتناک تروریستی" خوانده با ابراز همدری گفته است، ناتو با ترکیه که عضویت این پیمان را دارد در امر مبارز با تروریزم به همۀ اشکال آن متعهد است.

سفارت امریکا در ترکیه در یک پیام تویتر نوشته است:
" قلب‌ها و دعای ما امشب با مردم ترکیه است."

ریاست جمهوری افغانستان نیز در یک اعلامیه حملات اخیر در شهر استانبول را نکوهش نموده، مراتب همدری را با مردم ترکیه ابراز کرده‌است.

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، تا هنوز مقامات نگفته اند، کی در عقب این حملات قرار دارد. ولی در جریان یک سال اخیر استانبول و سایر شهرهای ترکیه در معرض حملات شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) و ملیشه‌های کُرد، قرار داشته است.

در ماه جون در اثر حملات سه گانۀ بمبی و تیراندازی ۴۷ تن در میدان هوایی شهر استانبول کشته شدند و مقامات داعش را در این حملات مسئول دانستند.

در ماه اگست در نتیجۀ حمله انتحاری داعش بر یک عروسی کُردها در شهر غازی عینتاب (Gaziantep) در جنوب ترکیه، ۵۷ تن به شمول ۳۴ کودک کشته شدند.

XS
SM
MD
LG