لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

فخری: مفسدین خارجی در ادارات بین المللی مورد پیگرد عدلی قرار گیرند


رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‎گوید، از خارجی‎های که در نهادهای بین المللی در فساد شریک اند باید تحقیق شود.

سید حسین فخری می‎گوید، شماری از نهادها و مقام‎های خارجی در ترویج فساد اداری در این کشور دست دارند.

آقای فخری به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی اظهارات اخیر جان سپکو رئیس سیگار را تائید کرد که، تنها افغانان نه بلکه شهروندان خارجی در افغانستان تیز در فساد اداری شامل اند.

وی همچنان می‎گوید، باید آن عده شهروندان خارجی که به فساد در افغانستان متهم‎اند مورد تحقیق قرار گیرند.

فخری: مسفدین خارجی مورد پیگرد عدلی و قانونی قرار گیرند.
فخری: مسفدین خارجی مورد پیگرد عدلی و قانونی قرار گیرند.

او افزود:

"متاسفانه بعضی از نهادهای خارجی بعضی از موسسات خارجی و بعضی از اشخاص و مقام‎های خارجی در توسعه فساد اداری در داخل کشور ما سهیم بودند و امیدوارم که بررسی این قضایا تقویه شود و افراد فاسد که در نهادهای خارجی است مورد پیگرد عدلی و قانونی قرار گیرند و شرکای داخلی شان هم تثبیت شود تا از طریق مراکز عدلی و قضایی کشور ما مورد پیگرد قرار بگیرند."

این اظهارات پس از آن مطرح می‎شود که اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار اخیرا در صحبت با شماری از رسانه‎های خارجی گفته‎است، فساد تنها یک مشکل افغانی نه بلکه در آن شماری از کسانی هم شامل اند که برای دولت امریکا کار می‎کنند.

جان ساپکو رییس سیگار همچنان گفته است تا حال بیشتر از صد امریکایی به اتهام دست داشتن در فساد در افغانستان محاکمه شده اند.

ساپکو: فساد تنها یک مشکل افغانی نه بلکه در آن شماری از کسانی هم شامل اند که برای دولت امریکا کار می‎کنند.
ساپکو: فساد تنها یک مشکل افغانی نه بلکه در آن شماری از کسانی هم شامل اند که برای دولت امریکا کار می‎کنند.

این در حالی است که پیش از این حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم گفته بود که فساد نسبت به گذشته در افغانستان افزایش یافته‎است.

آقای کرزی همچنان گفته بود که در فسادهای بزرگ در افغانستان بیشتر خارجی‎ها سهم دارند.

کرزی: خارجی‎ها از یک سو شعار مبارزه با فساد سر می‎دهند و از سوی دیگر از طریق دادن قرار دادها به گونه خود سرانه زمینه فساد را بیشتر فراهم می‎سازند.
کرزی: خارجی‎ها از یک سو شعار مبارزه با فساد سر می‎دهند و از سوی دیگر از طریق دادن قرار دادها به گونه خود سرانه زمینه فساد را بیشتر فراهم می‎سازند.

آقای کرزی در این باره از خارجی‎ها انتقاد کرده و گفته بود که خارجی‎ها از یک سو شعار مبارزه با فساد سر می‎دهند و از سوی دیگر از طریق دادن قرار دادها به گونه خود سرانه زمینه فساد را بیشتر فراهم می‎سازند.

شماری از کارشناسان می‎گویند، تا زمانی که در قرار دادها از طرف نهادهای خارجی شفافیت به میان نیاید و با فساد مبارزه مشترک صورت نگیرد، چنین اظهارات نتیجه خوبی نخواهد داشت.

شعیب غروال یکی از کارشناسان افغان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"اگر دولت افغانستان می‎خواهد فساد خارجی‎ها را مهار کند، بهتر است تا کمک‎های که از طرف خارجی‎ها با افغانستان می‎شود باید از طرف خارجی‎ها قرار داد نشود باید این کمک‎ها به نهادهای داخلی داده شود و نظارت حکومت افغانستان در این راستا بیشتر شود تا اینکه از فساد جلوگیری شود و یا هم کاهش داده شود."

به گفته آقای غروال، هرچند محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان برای از بین بردن فساد اراده دارد اما به گفته وی تا زمانی‎که مردم افغانستان و جامعه جهانی برای از بین بردن فساد دست به دست هم ندهند، کامیابی در این عرصه امکان پذیر نیست.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG