لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۲

ملیبن: فساد در افغانستان وقتی محو خواهد شد که مقامات مفسد مجازات شوند


فساد، پدیده که به باور اتحادیه اروپا ریشه‎های آن از برخی مقام‎های بلند پایه در افغانستان آب می‎خورند.

سفیر این اتحادیه در افغانستان می‎گوید، برای پایان دادن به فرهنگ معافیت از مجازات، مقام‎های بلند حکومتی که در فساد دست دارند باید مجازات شوند.

فرانز مایکل ملیبن در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی به خلاهای از این رهگذر که دامنگیر افغانستان شده‎است، اشاره می‎کند و از حکومت این کشور می‎خواهد تا در دستگاه عدلی و قضایی اش شفافیت پدید آورد.

ملیبن، روز چهارشنبه گفته‎است، برای خشکانیدن ریشه‎های فساد اداری، نخست باید حکومت این کشور به فرهنگ معافیت از مجازات پایان دهد.

ملیبن به این باور است که این پدیده زمانی دراین کشور نابود خواهد شد که به گفته او، مقام‎های بلند پایه افغانستان که آلوده به فساد اداری استند، مجازات شوند.

ملیبن: دو خلای عمده در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان وجود دارد.
ملیبن: دو خلای عمده در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان وجود دارد.

وی برای نابودی فساد اداری این سفارش ها را به حکومت افغانستان دارد:

"به نظر من دو خلای عمده در امر مبارزه با فساد اداری در افغانستان وجود دارد، نخست فرهنگ معافیت از مجازات که درین کشور حاکم است و دوم، کارها در امر مبارزه با فساد اداری باید هماهنگ گردد.

ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری یک قدم نیک است و امیدوار هستم، مقام‎های عالی دولت که آلوده در فساد استند مورد پیگرد قضایی قرار گیرند."

وی افزود که میکانیزم مبارزه با فساد اداری که در کشور چین در دهه ۱۹۹۰ تجربه شده‌است، می‌تواند از کارایی جوبتری در افغانستان برخوردار باشد.

در این دهه چین ریشه کن سازی فساد را از مجازات مقام های بلند پایه آغاز کرد.

سه روز پیش از این، نیز اتحادیه اروپا در گزارشی به فساد در دستگاه عدلی و قضایی افغانستان پرداخته و گفته‎است، به علت موجودیت فساد اداری در این نهادها، باشندگان دوردست‎های کشور برای حل یک معضل به مخالفان مسلح دولت رجوع کرده اند.

اما ستره محکمه و مرکز رسانه‎های حکومت افغانستان این گزارش اتحادیه اروپا را رد کرده‎اند.

اکنون سفیر اتحادیه اورپا در افغانستان پیشنهاد می‎کند که، برای نابودی فساد باید در سیستم عدلی و قضایی اینکشور شفافیت پدید آید.

لوی سارنوالی افغانستان که مرکز عدلی و قضایی را نیز زیر نظارت دارد، درین باره برای گفتگو با ما حاضر نشد.

اما پیشتر حکومت افغانستان گفته‎است برای کشانیدن پای فساد پیشه گان حتا که در کرسی‎های بلند تکیه زده باشند، اقدام می‎کند و ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری خود نشانه از اراده جدی حکومت برای نابودی پدیده فساد است.

جامعه جهانی کمک هایش را برای افغانستان به ریشه کن سازی فساد اداری مشروط دانسته است.
جامعه جهانی کمک هایش را برای افغانستان به ریشه کن سازی فساد اداری مشروط دانسته است.

اما به راستی چه اندازه فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان حاکم بوده است و حلقات آلوده به فساد از دید نهادهای مبارزه با این پدیده در کدام سطح استند؟

سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری در این باره به رادیو آزادی می‎گوید:

"برای این‎که رضایت مردم و جامعه بین المللی فراهم گردد باید، مرکز عدلی و قضایی کارهایش را به گونه جدی ادامه دارد تا فرهنگ و معافیت از مجازات کمرنگ گردد، ادارات حراست به حقوق و مراکز عدلی و قضایی درین زمینه کارهایشان را باید به قاطعیت به پیش ببرند."

با این همه، جامعه جهانی کمک هایش را برای افغانستان به ریشه کن سازی فساد اداری مشروط دانسته است، هرچند که حکومت مبارزه با این پدیده را از اولویت هایش می‎داند.

اما رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‎گوید، برای آنکه قناعت مردم و جامعه جهانی فراهم گردد، باید حکومت افغانستان مبارزه با فساد اداری را جدی بگیرد تا این پدیده کمرنگ گردد.

XS
SM
MD
LG