لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

ملل متحد شاید بزودی معاهدۀ منع تولید سلاح اتمی را تصویب کند


معاهدۀ منع تولید سلاح اتمی در آینده نزدیک از سوی سازمان ملل متحد تصویب خواهد شد.

با در نظرداشت تمایل سیاسی بیش از ۱۳۰ کشور جهان در حمایت از این معاهده، سازمان ملل متحد انتظار دارد که این اولین ابتکار تا هفتم ماه جولای به تصویب برسد.

اداره خلع سلاح سازمان ملل متحد گفته که ممنوعیت قانونی تولید سلاح اتمی یک گام تاریخی به حساب می‌رود.

ازومی ناکامیت سو مسئول اداره خلع سلاح سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه این مطلب را در نشست آغاز گفتگو‌ها روی مسوده معاهده منع تولید سلاح اتمی بیان کرد.

او گفت، به خلع سلاح اتمی نیاز مبرم دیده می‌شود، زیرا منع تولید سلاح اتمی از سال ۱۹۴۶ میلادی به این سو که سازمان ملل متحد اولین قطعنامه در این مورد را تصویب کرد، به یکی از اهداف مهم این سازمان مبدل شده‌است.

با در نظرداشت این‌که برخی از کشور‌ها سلاح‌های اتمی‌شان را عصری و مدرن می‌سازند، رئیس اداره خلع سلاح اتمی سازمان ملل متحد در ادامه صحبت خود تصویب این مسوده را ضروری دانست.

ایلین وایت کومیز سفیر کاستاریکا در سازمان ملل متحد در آغاز بحث و گفتگو‌ها در ارتباط به مسوده این معاهد گفت که همه در انتظار روزی است که این مسوده تصویب شود.

امریکا، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه، هند، پاکستان، کوریای شمالی و اسرائیل ۹ کشوری اند که گفته می‌شود مجهز با سلاح‌های هسته‌یی اند و از مسودۀ منع تولید سلاح اتمی حمایت نمی‌کنند.

ایالات متحده امریکا و دیگر کشور‌های مقتدر دارای سلاح اتمی از نیم قرن به این سو، تقویت و دوام پیمان منع گسترش سلاح اتمی را می‌خواهند.

معاهده منع گسترش سلاح اتمی از نیم قرن به این سو روی این موضوع تأکید می‌کند که به جز از ۵ کشور مقتدر جهان امریکا، روسیه، چین ، فرانسه و بریتانیا باید از گسترش سلاح اتمی در دیگر کشور‌های جهان جلوگیری کرد.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد
نیکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد

نیکی هیلی سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد در نشست مورخ ۲۷ ماه مارچ امسال گفت، آن‌ها چیزی بیشتر از جهانی عاری از سلاح هسته‌یی نمی‌خواهند، اما به گفته وی باید واقعیت‌ها در نظر گرفته شوند.

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در اشاره به کوریای شمالی گفت، آیا ممکن خواهد بود که پیوینگ‌یانگ از تولید سلاح هسته‌یی بگذرد؟

با وجود مخالفت‌های شدید کشور‌های دارای سلاح اتمی و متحدین آن، نمایندگان کشور‌های عضو سازمان ملل متحد در دسمبر سال گذشته به اتفاق آرا یک قطعنامه را تصویب کردند که بر اساس آن می‌توان بحث روی معاهده منع تولید سلاح اتمی را آغاز کرد.

مطابق به این معاهده کشور‌ها مکلف می‌گردند تا هرگز دست به تولید سلاح اتمی نزده و همه فعالیت‌ها در این ارتباط مانند، فروش، مالکیت، انتقال و آزمایش آن را متوقف سازند.

دیود سولیمنی سخنگوی کمپاین منع گسترش سلاح اتمی ابراز اطمینان کرد که مسوده منع تولید سلاح هسته‌یی در هفتم ماه جولای تصویب شود.

XS
SM
MD
LG