لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۲

دهاقین ارزگان: اگر حکومت تخم اصلاح شده به ما بدهد، تریاک کشت نمی‎کنیم


دهاقین در ولایت ارزگان از حکومت می‎خواهند که کشت بدیل کوکنار را در اختیار آنان قرار دهد.

شماری از دهاقین ولایت ارزگان به رادیو آزادی گفتند، که در سال روان مزارع کوکنار در این ولایت بیشتر شده، اما برعکس حاصلات آن کمتر از سال‎های گذشته بوده‎است.

آنان می‎گویند، که از روی مجبوری به کشت کوکنار رو آروده‎اند، از همین رو از حکومت می‎خواهند برای دریافت کشت بدیل با آنان کمک کند.

دهاقین کشت زارهای کوکنار ارزگان از صبح تا شام در مزارع کوکنار سرگرم کار اند، اطفال و جوانان آنان نیز در این مزارع با آنان کار می‎کنند تا مشترکآ لقمه نانِ را برای خانواده‎های شان تامین کنند.

این دهاقین امسال بر مزارع شان کوکنار کشت کرده بودند و از آنجای که منطقه آنان تحت حاکمیت طالبان قرار داشت، در مقایسه به سال‎های گذشته بر مزارع بیشتری کوکنار کشته کرده بودند و انتظار داشتند که عاید بیشتر خواهد داشت. من نیز از آنان پرسیدم که در سال روان حاصل بدست آمده از این مزارع چگونه بوده‎است؟

کوکنار
کوکنار

یک دهقان در جواب گفت:

"امسال بر هشت جریب زمینم کوکنار کشت کرده بودم. ولی تنها دو سیر حاصل از آن جمع آوری کردم. فرزندانم نیز در مزارع کوکنار با من کار می‎کردند و من انتظار داشتم که عاید خوبی بدست بیاوریم، اما امسال از یک سو نا امنی بیشتر بود و از سوی دیگر باران نیز کمتر بارید."

دهاقین کشت کوکنار را در مزارع شان از روی مجبوریت می‎گویند و حکومت را در آن مقصر می‎دانند، زیرا به گفته آنان بازار مناسبی برای محصولات زراعتی آنان وجود ندارد و دولت نیز کشت بدیلی را در اختیار دهاقین قرار نمی‎دهد.

او افزود:

"اگر حکومت در بدل کوکنار تخم‎های اصلاح شده یی زراعتی را در اختیار ما قرار دهد، ما تریاک کشت نمی‎کنیم. حال ما مجبور استیم که تریاک کشت کنیم، زیرا کدوی را که ما کشت می‎کنم سیر آن به ۳۰ کلدار، بادنجان رومی سیر ۲۰ کلدار، بادنجان سیاه به ۲۰ کلدار به فروش می‎رسد. ما بدون دوام کشت کوکنار عاید مناسبی دیگر بدست آورده نمی‎توانیم."

تنها این دهقان در این مزرعه سرگرم کار نیست، بلکه روح الله پسر وی نیز در همین مزرعه با پدرش کار می‎کند، وی می‎گوید، که کودکان هم سن قریه یی شان به مکتب می‎روند، اما وی و برادرش با پدر شان در مزرعه کار می‎کنند.

یک طفل افغان در مزارع کوکنار
یک طفل افغان در مزارع کوکنار

آنان می‎گویند:

" با پدر خود در مزارع کوکنار کار می‎کردیم. مکتب نمی‎رفتیم. بچه‎های دیگر مکتب می‎رفتند و من در مزرعه کار می‎کردم. من خیلی علاقه دارم که به مکتب بروم. بچه‎های هم سن من امسال در صنف دوازده استند و یاهم فارغ شده‎اند. اما من بیسواد ماندم."

خواستم در رابطه به ادعاهای دهاقین ارزگان پاسخ مسئولان محلی این ولایت را داشته باشم، عبدالواحد پټان معاون والی ارزگان در این مورد به من گفت:

" با تاسف آنگونه که در ولایات دیگر زمینه توزیع کشت بدیل کوکنار برای دهاقین فراهم شده‎است، در ارزگان با دهاقین این کمک صورت نگرفته‎است و حال باید این کمک و همکاری صورت گیرد. ما به نوبه خود تلاش کرده‎ایم، ساخت سرد خانه‎ها و توزیع تخم اصلاح شده یی زراعتی را در نظر داریم و پیشنهادهای را در این مورد به اداره‎های دولتی در مرکز نیز فرستاده‎ایم."

این در حال است که پیش از این اعضای شورای ولایتی و فعالان مدنی ولایت ارزگان گفته‎اند، که در سال روان حتی یک جریب مزرعه کوکنار نیز در این ولایت نا بود نشده‎است.

راپور: شریف الله شرافت

XS
SM
MD
LG