لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

افغانستان برای آغاز «حکومت‌داری باز» گام‎های نخستین‌اش را بلند می‎کند


حکومت افغانستان برای آغاز «حکومت‌داری باز» گام‎های نخستین‌اش را بلند می‎کند.

این حکومت در بخش گسترش دامنه شفافیت و دسترسی بیشتر مردم به اطلاعات این بار اقدامات عملی را برای آغاز حکومت‌داری باز روی دست گرفته‎است.

معاون ریاست پالسی ریاست جمهوری می‎گوید که با این برنامه مبارزه علیه فساد جدی‌تر شده، شفافیت بهتر به میان آمده و دسترسی مردم به اطلاعات ساده‌تر می‎شود.

عبدالسبحان رؤف روز چهارشنبه در نشست مشورتی مشترک با فعالان مدنی به مناسبت آغاز اقدامات عملی این برنامه گفت که حکومت افغانستان برای گسترش شفافیت متعهد است.

رؤف: تمرکز این برنامه بیشتر روی شفافیت می‎باشد.
رؤف: تمرکز این برنامه بیشتر روی شفافیت می‎باشد.

او افزود:

"اولین مجلس رسمی را ما در حضور جامعه مدنی آغاز کردیم. برنامه مشارکت دولت‌داری باز است و تمرکز این برنامه بیشتر روی شفافیت، دسترسی به اطلاعات و حکومت‌داری الکترونیکی می‎باشد."

مقامات حکومتی تأکید دارند که پلان‎های عملی برنامه حکومت‌داری باز با اشتراک اعضای جامعه مدنی، نماینده‎های حکومت و جامعه جهانی آماده شده و از آن نظارت جدی صورت خواهد گرفت.

افغانستان سال گذشته عضویت سازمان مشارکت برای حکومت‌داری باز را به دست آورد، اما تا کنون چوکات استفاده از مزایایی این برنامه را ایجاد نکرده بود.

سازمان مشارکت برای حکومت‌داری باز، یک سازمان جهانی است که در راستای ترویج فعالیت‌های چندجانبه بین‌المللی و ایجاد تعهدات قوی برای نهادهای دولتی، افزایش مشارکت مردمی، مبارزه با فساد و به‌کارگیری فن‌آوری‌های جدید برای ایجاد حکومت‌های مؤثر‌تر و پاسخ‌گوتر فعالیت می‌کند.

این سازمان در سال ۲۰۱۱ میلادی ایجاد شده که به‌شمول افغانستان ۶۸ کشور جهان عضویت آن را دارد.

حکومت افغانستان با تکمیل نمودن ۸۸ معیار سال گذشته توانست عضویت سازمان مشارکت برای حکومت‌داری باز را به دست آورد.

افضلی: با عضویت با این مشارکت افغانستان در یک مرحله جدید حکومتداری داخل می‎شود.
افضلی: با عضویت با این مشارکت افغانستان در یک مرحله جدید حکومتداری داخل می‎شود.

اما مسئولین روز چهارشنبه به هدف اقدامات عملی این برنامه با حدود ۳۵۰ تن از فعالان مدنی نشست را راه اندازی کردند تا پس از انتخابات پیشنهادات‌شان را به حکومت ارائه کنند و از تمامی امورات حکومت نظارت داشته باشند.

اکرام افضلي رئیس بنیاد شفافیت افغانستان این برنامه را یک گام مهم برای ایجاد شفافیت و دسترسی مردم به اطلاعات می‎خواند.

او افزود:

"با عضویت با این مشارکت افغانستان در یک مرحله جدید حکومت‌داری داخل می‎شود. اگر ما دولت‌داری باز داشته باشیم صدای مردم در آن شنیده می‎شود و در روشنایی پیشنهادات مردم امور حکومت تغییر می‎کند و آنجاست که ما می‎رویم سوی حکومت‌داری خوب."

پس از تکمیل مجموعی حکومت‌داری باز این گروه مکلف اند تا پلان‎های عملی که جامعه جهانی در چوکات ۵ تا ۲۵ میکانیزم طرح نموده را تطبیق کنند.

آقای افضلی می‎گوید که اگر حکومت افغانستان به تعهداتش عمل نکند ممکن افغانستان عضویت‌اش را از دست دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG