لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۴

صدیقی: چانه زنی‌ امریکایی‌ها روی پالیسی افغانستان، بی اعتمادی ببار می‌آورد


هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید اگر ایالات متحده امریکا در مشوره با سران نظامی آن کشور و حکومت افغانستان پالیسی جدید‌ اش را آماده بسازد، بار دیگر با چالش مواجه نخواهد شد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم این جرگه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت در صورت ادامه چانه زنی‌ها در رابطه به چگونگی پالیسی جنگ در افغانستان، حکومت و مردم این‌کشور نسبت به امریکا و پالیسی‌اش بی‌اعتماد خواهند شد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان
محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه افغانستان

وی افزود:

"اگر چانه زنی‌ها میان کانگرس و حکومت وجود داشته باشد طبیعی است اما ادامه آن به زیان حکومت و پلان امریکا در افغانستان است و در کنار آن مردم و حکومت افغانستان بی‌اعتماد شده و نسبت به تصمیم امریکا به دیده شک خواهند نگریست."

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که به تازگی همزمان با اعلام رئیس جمهور امریکا در رابطه به نزدیک شدن به فیصله نهایی در مورد پالیسی جنگ در افغانستان، رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا یک استراتژی جدید را در این خصوص پیشنهاد کرده‌است.

دونالد ترمپ در این ارتباط با اشاره به اعزام عساکر اضافی به افغانستان گفته که به فیصله نهایی نزدیک شده‌اند و تأکید کرده که از این طریق به بسیاری از نابسامانی‌ها رسیدگی خواهد شد.

در عین زمان جان مک‌کین رئیس کمیته خدمات نظامی مجلس سنای امریکا "استراتژی برای موفقیت" در افغانستان را پیشنهاد کرده‌است.

آقای مک‌کین گفته که در ماه آینده میلادی خواهان رأی گیری مجلس سنای امریکا در مورد استراتژی‌اش خواهد شد.

جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای بین‌المللی در افغانستان هفته گذشته در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی گفته که بهای ناکامی در این جنگ قابل تصور نیست و باید در آن به پیروزی رسید.

اما حکمت الله اعظمی یک محقق مرکز مطالعات استراتژیک صلح و جنگ افغانستان با اشاره به اختلاف نظر میان مقام‌های امریکایی در مورد پالیسی جنگ در این‌کشور می گوید باید فشار بر پاکستان در نظر گرفته شود تا طالبان را حاضر به مذاکره بسازد.

آقای اعظمی در صحبت با رادیو آزادی گفت افزایش عساکر امریکایی مؤثر است اما نمی‌تواند نتیجه خاصی در پی داشته باشد.

وی افزود:

"استدلال حکومت افغانستان این‌است که افزایش عساکر امریکایی با افزایش عساکر که در سال ۲۰۰۹ صورت گرفته بود متفاوت است، دولت فکر می‌کند از این طریق طالبان را مجبور می‌سازد و این پیامی است برای آنان که نمی‌توانند از لحاظ نظامی دولت افغانستان را شکست بدهند، اما به باور من از لحاظ نظامی در جنگ از این طریق تغییر چشم‌گیر نخواهد آمد."

قبل از این وزارت دفاع افغانستان گفته که امریکا برای پایان دادن به جنگ در افغانستان به یک استراتژی همه جانبه نیاز دارد.

این وزارت روی موجودیت استراتژی برای جنگ و صلح تأکید ورزیده و خواهان وارد شدن فشار بیشتر بر پاکستان شد‌ه‌است.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG