لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

وزارت صحت عامه: اقدامات لازم بمنظور کاهش بیماری اسهال روی‌دست داریم


وزارت صحت عامه افغانستان در عکس‌العمل به نشر گزارش یونیسف مبنی بر این‌که روزانه ۲۶ کودک در اثر مبتلا شدن به بیماری اسهال در این‌کشور از بین می‌روند می‌گوید، میزان مرگ و میر کودکان در اثر بیماری اسهال در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته‌است.

داکتر علی‌شاه علوی مسئول دیپارتمنت صحت اطفال و نوجوانان وزارت صحت عامه روز جمعه ۱۲ عقرب با ابراز این مطلب به رادیو آزادی ارقام منتشر شده از سوی یونیسف در رابطه به مرگ و میر کودکان در اثر بیماری اسهال در افغانستان را نه تأیید و نه هم رد کرد.

آقای علوی گفت، وزارت صحت عامه بخاطر کاهش این بیماری اقدامات لازم را روی دست گرفته‌است.

وی افزود:

" دو عامل بسیار عمده که سبب مرگ و میر اطفال می‌گردد یکی سینه و بغل و دیگر آن اسهالات اند و نظر به سال‌های قبل میزان مرگ و میر اطفال از سبب همین دو مرض بسیار کاهش یافته‌است. دو چیز بسیار جدید در تداوی اسهالات که شامل تداوی جهانی شده بود ما آنرا در افغانستان آوردیم یکی دادن شربت و یا تابلیت زینگ برای کنترول اسهالات و دیگر (او آر اس) با غلظت پایین."

آقای علوی همچنان گفت، برای کنترول اسهالات یک پلان پنج ساله آماده شده و تمام ادارات ذیربط به شمول وزارت صحت عامه مکلف اند تا موضوعات مربوط به کنترول این بیماری را در نظر گیرند.

این سخنان در حالی مطرح می‌گردند که یونیسف یا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در یک گزارش تازه‌اش گفته‌است که روزانه ۲۶ کودک زیر سن ۵ سال در اثر متبلا شدن به بیماری اسهال در افغانستان جان‌های‌شان را از دست می‌دهند.

بر اساس گزارش یونیسف، با آن‌که در مرگ و میر کودکان که در اثر بیماری اسهال در افغانستان جان می‌دهند، کاهش بوجود آمده‌است اما هنوز هم سالانه حدود ۹۵۰۰ کودک در اثر این بیماری می‌‌میرند.

از سوی هم شماری از داکتران متخصص می‌گویند، عدم رعایت حفظ الصحه و استفاده از آب‌های غیر صحی از جمله عوامل عمده مبتلا شدن کودکان به بیماری اسهال می‌باشد.

داکتر محمد عارف حسن زی متخصص داخله اطفال در صحبت با رادیو آزادی گفت که والدین، جامعه و وزارت صحت عامه نقش اساسی را بخاطر کاهش اسهالات نزد اطفال دارند.

وی می‌گوید:

" شروع از فامیل است باید نظافت طفل را مراعات کنند مخصوصاً شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا خوردن، آب که استفاده می‌کنند باید از یک منبع بسیار پاک باشد خود جامعه نقش دارد مثلاً در منطقۀ که زندگی می‌کنیم باید فامیل ما پاک باشد، تبلیغات بسیار مهم است از طریق ارگان‌های صحی مخصوصاً وزارت صحت عامه در مورد رعایت کردن حفظ الصحه."

داکتر حسن زی همچنان گفت، وزارت صحت عامه با بیشتر ساختن آگاهی‌عامه و عرضه خدمات صحی در بخش اسهالات در ولایات دور دست کشور از مبتلا شدن کودکان به این بیماری جلوگیری نماید.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG