لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

"USAID" مرحله دوم چاپ و توزیع ۱۳۵ میلیون جلد کتاب تعلیمی را آغاز می‎کند


اداره انکشاف بین‌المللی امریکا یا (USAID) مرحله دوم چاپ و توزیع ۱۳۵ میلیون جلد کتاب تعلیمی را از طریق وزارت معارف افغانستان آغاز می‎کند.

این مرحلۀ چاپ و توزیع کتاب‎ها ۷۵ میلیون دالر امریکایی ارزش دارد.

هوگو لارنس شارژدافیر خاص سفارت امریکا در کابل روز سه شنبه «۱۶ عقرب ۱۳۹۶» در مراسمی‎که به همین منظور در کابل برگزار شده بود گفت که در این مرحلۀ دو ساله به تعداد ۱۳۵ میلیون جلد کتاب تعلیمی به همکاری وزارت معارف افغانستان چاپ و توزیع می‎گردد.

لارنس گفت که این روند با تقویت و معیاری شدن پروسه معارف افغانستان کمک بیشتر خواهد کرد.

هوگو لارنس
هوگو لارنس

​او افزود:

"هدف این پروژه چاپ ۱۳۵ میلیون جلد کتاب درسی و رهنمایی می‎باشد که بالای آن ۷۵ میلیون دالر مصرف میاید، اگر این پروژه به‌گونه درست آن تطبیق گردد در کیفیت معارف تغییرات قابل ملاحظه رونما خواهد شد."

آقای لارنس همچنان گفت که در کمیت معارف افغانستان تغییرات قابل ملاحظه بوجود آمده‎است، اما در بخش کیفیت هنوز هم به کارهای زیادی نیاز دیده می‎شود.

این پروژه بخشی از ادامه پروژه چاپ و توزیع کتاب‎های است که مرحله اول آن از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی حکومت افغانستان و اداره انکشاف بین‌المللی امریکا به هدف چاپ و توزیع کتاب‎های مکاتب به زبان‎های دری، پشتو و انگلیسی انجام گردید.

انتظار می‎رود مرحله دوم این پروژه از سال ۲۰۱۸ آغاز و تا سال ۲۰۱۹ میلادی تکمیل گردد.

از طریق این پروژه کتاب‎های درسی و کتاب‎های خاص رهنمایی برای شاگردان صنوف اول تا دوازدهم مکاتب چاپ و توزیع می‎گردد.

این در حالیست که بر اساس یک سلسله گزارش‎ها در کنار تأخیر و ایجاد موانع در برابر چاپ و توزیع کتاب‎ها از فساد مالی نیز انتقادهای مطرح شده‎است.

در عین حال عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت هنگام سخنرانی در این نشست پروژه چاپ و توزیع کتاب‎های درسی و رهنمایی برای معلمین و شاگردان را در جهت معیاری شدن آموزش مهم خوانده و روی تطبیق بهتر آن تأکید کرد.

آقای عبدالله از این همکاری امریکا سپاس‌گزاری کرده و آن را برای آموزش با کیفیت در افغانستان یک گام بنیادی خواند.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

​​او افزود:

"این یک گام مهم است از طریق این پروژه ما می‎توانیم مشکلات در بخش معارف را شناسایی و از آن جلوگیری کنیم. مشکل بزرگ در بخش معارف مسئله کمبود کتاب‎ها می‎باشد."

از سوی دیگر شماری از متخصصین بخش معارف روی بهبود پروسه معارف در کشور تاکید کرده و از حکومت می‎خواهند تا این پروژه را به صورت شفاف آن تطبیق و کتاب‎های با کیفیت را در اختیار شاگردان قرار دهد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG