لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۱۸

HRW: نیروهای برما بالای زنان مسلمان تجاوز جنسی کرده و اطفال را کشته‌اند


سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‎گوید، نیروهای مسلح برما به‌طور گسترده بالای زنان و دختران مسلمان روهینگیا (Rohingya) تجاوز جنسی نموده، اطفال را به قتل رسانیده‎اند.

"هیومن رایتس واچ" یا سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که امروز نشر شد، رویدادهای تجاوزهای جنسی گروهی اردوی برما را بر زنان و دختران مسلمان روهینگیا و خشونت‎های بعدی در برابر آن‎ها را مستند ساخته‎است.

دیده‌بان حقوق بشر می‎گوید، نیروهای امنیتی و اردوی برما به مثابه بخشی از کمپاین تصفیه نژادی به‌طور گسترده تجاوزات جنسی گروهی را بالای زنان و دختران مسلمان روهینگیا (Rohingya) در ایالت راخین (Rakhine) آن کشور انجام داده و اطفال را به قتل رسانیده‎اند.

بر اساس گزارش سازمان دید بان حقوق بشر، این تخطی‎ها طبق قوانین بین الملل، جرایم ضد بشریت تعریف می‎شود.
بر اساس گزارش سازمان دید بان حقوق بشر، این تخطی‎ها طبق قوانین بین الملل، جرایم ضد بشریت تعریف می‎شود.

در گزارش ۳۷ صفحه‌ای سازمان دیده‌بان حقوق بشر که تحت نام "تمام بدنم درد بود؛ خشونت‎های جنسی بر ضد زنان و دختران در برما" و ۱۶ نومبر نشر شد، تجاوزات جنسی گروهی اردوی برما بر زنان و دختران مسلمان روهینگیا، خشونت‎های بعدی در برابر آن‎ها، ظلم، استبداد و تحقیر آن‎ها مستند ساخته شده‎است.

در این گزارش تعدادی زیاد زن‎ها کشته شدن اطفال کوچک، همسران و والدین را شرح داده‎اند که در برابر چشمان آن‎ها صورت گرفته‎است.

کسانیکه از تجاوزات جنسی نیروهای امنیتی و اردوی برما جان به سلامت برده‎اند، در مورد سفر دردناک چند روزۀ پیاده‌شان به بنگله‌دیش گزارش داده‎اند.

سکایی ویلر (Skye Wheeler) کارشناس امور عاجل حقوق زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر و نویسنده این گزارش می‎گوید:

"تجاوزات جنسی یکی از خصوصیات و مخرب‌ترین شیوه عملکرد کمپاین نظامی تصفیه نژادی بر ضد روهینگیا بوده‎است."

به‌گفته سکایی ویلر، عملکرد وحشیانه و خشونت‌بار اردوی برما، تعدادی بی‌شمار زنان و دختران را صدمه زده، از لحاظ روحی و جسمی زخمی ساخته‎است.

مسلمانان روهینگیا
مسلمانان روهینگیا

در گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت شده‎است، از ۲۵ اگست سال جاری به این‌سو اردوی برما قتل‎ها، تجاوزات جنسی، دستگیری‎های مستبدانه روهینگیایی‌ها را انجام داده، عمدتاً در ایالت راخین (Rakhine) در صدها قریه، خانه‎های مردم را به‌طور جمعی طعمه حریق ساخته‎است.

در نتیجه بیش از ۶۰۰ هزار تن مجبور به ترک خانه‌هایشان و مهاجرت به بنگله‌دیش شده‎اند.

بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، این تخطی‎ها طبق قوانین بین‌الملل، جرایم ضد بشریت تعریف می‎شود.

در این گزارش با ۵۲ زن به‌شمول ۲۹ زنی‎که از تجاوزات جنسی زنده باقی مانده‎اند و ۳ تن آن‎ها کمتر از هژده سال عمر دارند و به بنگله‌دیش فرار کرده‎اند، مصاحبه شده‎است.

هیومن رایتس واچ همچنان با ۱۹ نماینده سازمان‎های خیریه، ادارت سازمان ملل‌متحد و حکومت بنگله‌دیش نیز صحبت کرده‎است.

سازمان‎های خیریه که در بنگله‌دیش با مهاجرین برمایی کار می‎کنند نیز از صدها مورد تجاوزات جنسی گزارش داده‎اند.

حکومت برما مستند سازی در حال افزایش تجاوزات و خشونت‎های جنسی توسط اردوی آن کشور را رد کرده‎است.

در ماه سپتامبر وزیر امنیت سرحدات ایالت راخین برما گفت:

"شواهد کجاست؟ به زنانی نگاه کنید که ادعا می‎کنند، آیا کسی می‎خواهد به آن‎ها تجاوز کند؟"

در این گزارش هیومن رایتس واچ پیشنهاد شده‎است که شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، باید بالای حکومت برما تحریم منع فروش اسلحه را وضع کرده، بالای رهبران انفرادی اردوی برما که مسئول تخطی‎های فاحش از حقوق بشر به‌شمول خشونت‎های جنسی اند، تحریم وضع کند.

به‌گفته هیومن رایتس واچ، شورای امنیت سازمان ملل‌متحد همچنان باید مسئله روهینگیا را به محکمه بین‌المللی جرایم محول سازد.

این در حالیست که رکس تیلرسن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در جریان مسافرتش به برما پانزدهم نومبر در یک کنفرانس مشترک خبری با آنگ سان سوچی (Aung San Suu Kyi) رهبر برما در باره گزارش‎های معتبر در مورد قساوت اردوی برما، شدیداً ابراز نگرانی کرده، خواستار تحقیقات مستقل در مورد بحران بشری در آن کشور شد.

رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا و آنگ سان سوچی رهبر میانمار
رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا و آنگ سان سوچی رهبر میانمار

رکس تیلرسن گفت، ایالات متحده امریکا در مورد وضع تحریم‎ها بالای افرادی که مسئول خشونت‎ها شناخته شوند، غور خواهد کرد.

آنگ سان سوچی رهبر ملکی برما که به‌خاطر خاموشی در مورد این بحران با انتقادات شدید مواجه‎است، گفته‎است، آنچه که می‎گوید باید مهم نباشد، بلکه مهم آنست که درست باشد و برای باشد که یک آینده بهتر برای همه فراهم کند، نه آن‎که مردم را در برابر هم قرار دهد.

XS
SM
MD
LG