لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

افغانستان جهت توصل به مارکیت‌های جهان "پالیسی ملی تجارت" را تهیه می‌کند


افغانستان به هدف توصل به مارکیت‌های منطقه و جهان پالیسی ملی تجارت را تهیه می‌نماید.

افغانستان برای اولین بار این پالیسی را تهیه می‌نماید که به اساس آن اهداف تجارت و سرمایه گذاری از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ تعقیب می‌شود.

وزارت تجارت و صنایع روز شنبه «۴ قوس ۱۳۹۶» در نشست مشورتی با شماری از تاجران افغان و نهادهای بین المللی تجارتی گفت، در این پالیسی مشخصاْ برای رشد سکتور خصوصی توجه خاص شده‌است.

کامله صدیقی معین وزارت تجارت وصنایع می‌گوید، این پالیسی ممکن تا دو ماه آینده نهایی گردد.

کامله صدیقی
کامله صدیقی

او افزود:

"با وجودیکه یک پالیسی ملی تجارت وجود نداشته اما متشبثین افغان ما همواره در هر گوشه دنیا موفق بوده اند ما خواستیم تمام مسایل تجارتی را طی یک پالیسی تهیه کنیم تا تاجران ما از آن مستفید شوند به‌خصوص در قسمت صادرات و استندرد ساختن تولیدات افغانی."

این در حالیست که حکومت افغانستان به‌خاطر عدم بیلانس تجارت ابراز نگرانی کرده‌است.

رئیس جمهور غنی شنبه هفته گذشته در کنفرانس ملی شهری گفت که بیلانس واردات افغانستان برای آینده این کشور یک تهدید بزرگ است.

به اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع، هم اکنون افغانستان نود در صد واردات و تنها ده در صد صادرات دارد.

رئیس بخش اقتصادی اتحادیه اروپا در افغانستان که در این نشست حضور داشت گفت، یک پالیسی معیاری می‌تواند افغانستان را با تجارت و سرمایه گذاری‌های جهانی نزدیک نماید و به گفته وی اتحادیه اروپا از چنین پالیسی‌ها حمایت می‌کند.

یک پالیسی معیاری می‌تواند افغانستان را با تجارت و سرمایه گذاری‌های جهانی نزدیک نماید

با این همه تاجران افغان از مشکلات شان در بخش تجارت یاد آوری کرده ابراز امیدواری می‌نمایند که این پالیسی بتواند در حل این مشکلات مفید واقع شود.

عتیق الله نصرت رئیس عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان به رادیو آزادی گفت، علاوه بر تاجران افغان تجار بین المللی نیز در جستجوی قوانین و پالیسی هستند که سرمایه گذاری آنان محفوظ باشد.

عتیق الله نصرت
عتیق الله نصرت

او افزود:

"ما طی پانزده یا شانزده سال گذشته یک پالیسی ملی تجارت را نداشتیم که تجارت ما را رهنمایی کند و متمرکز روی تولید و صادرات ما باشد همین یکی از دلایل است که ما امروز تجارت همراه با کسر بیلانس داریم و دلیل عمده آن نبود پالیسی ملی تجارت است."

افغانستان در حال حاضر عضویت اتاق تجارت و صنایع بین المللی و سازمان تجارت جهانی را دارد اما به باور آقای نصرت به خاطر نبود یک پالیسی مشخص هنوز هم مشکلات در بخش تجارت پا برجاست.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG