لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

سپیدار: افغان‌ها امروز هم قیمت‌ "۶ جدی" را می‌پردازند


ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی ششم جدی را روز سیاه در تاریخ افغانستان خوانده و می‌گوید که این روز پیامدهای ناگوار به همراه داشته‌است.

شش جدی، مصادف با ۳۸ سال روز هجوم نیرو های اتحاد شوروی وقت بر افغانستان است.

ریاست اجرائیۀ حکومت وحدت ملی ششم جدی را روز سیاه در تاریخ این کشور خوانده و می‌گوید این روز عامل بسیاری از چالش‌ها و بدبختی‌ها در افغانستان بوده‌است.

مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز چهارشنبه «۶ جدی ۱۳۹۶» به رادیو آزادی گفت، تجاوز نظامیان شوروی وقت بر افغانستان پیامدهای ناگواری داشت و در نتیجۀ آن هنوز هم افغان‌ها در آتش جنگ می‌سوزند.

مجیب الرحمن رحیمی

او افزود:

"ششم جدی برای مردم افغانستان یک روز سیاه و تلخ بود. تجاوز نظامیان شوروی به افغانستان در بخش‌های مختلف پیامدهای منفی داشته‌است. این روز سبب مهاجرت‌ها، کشتار و جنجال‌های دیگر شد که افغان‌ها امروز هم قیمت‌اش را می‌پردازند."

۳۸ سال قبل از امروز یعنی در ششم جدی سال ۱۳۵۸ خورشیدی ۲۵ هزار نظامی اتحاد شوروی وقت از طریق زمین و هوا بر افغانستان حمله کردند و بعداً شمار این نیرو ها به حدود ۱۵۰ هزار تن رسید.

شوروی سابق به خواست ببرک کارمل به افغانستان حمله کرد، حفیط‌الله امین کشته شد و کارمل از طریق رادیوی تاشکند سقوط رژیم امین را اعلان کرد.

قشون سرخ شوروی، ۹ سال در افغانستان حضور داشتند و سر انجام پس از مبارزات مردم در ۲۶ دلو سال ۱۳۶۷هجری شمسی مجبور به ترک افغانستان شدند.

بر اساس گزارش‌ها در نتیجۀ این حمله صدها هزار افغان کشته و زخمی شدند و همچنان میلیون‌ها تن دیگر مجبور به مهاجرت گردیدند.

بسیاری از افغان‌ها به این باور اند که مشکلات فعلی در افغانستان نتیجه حمله شوروی وقت بر این کشور بوده‌است.

حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح افغانستان و از مجاهدین سابق می‌گوید، هرچند افغان‌ها با قربانی زیادی، نیرو های شوروی را از کشور بیرون راندند، اما هنوز هم به صلح نرسیده‌اند.

حاجی دین محمد

او افزود:

"ششم جدی روزی است که در این روز مصیبت‌های زیادی به افغانستان آمد و مردم افغانستان با قربانی دادن، قدرت بزرگ دنیا را شکست دادند و آزادی‌شان را دوباره گرفتند و از آن روز تا حال افغان‌ها قربانی می‌دهند و به امنیت و ثبات در افغانستان دست نیافته‌اند."

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند که تجاوز شوروی وقت بر افغانستان زمینه‌ساز مداخله کشورهای خارجی دیگر نیز بر این کشور شد.

از جمله قدرت‌الله زواک می‌گوید، هرچند پس از شکست شوروی و رژیم دست نشانده‌اش در افغانستان حکومت ملی ایجاد نشد، اما مردم به نظام فعلی یک اندازه باورمند هستند.

او افزود:

"فکر می‌کنیم که ششم جدی آغاز رقابت‌های جهانی به‌خاطر منافع سیاسی و اقتصادی‌شان بوده‌است و متأسفانه بعد از آن در افغانستان هیچ زمانی به شکل واقعی حکومت ملی نداشته‌ایم که به‌خاطر منافع ملی کار کند."

در همین حال حاجی دین محمد عضو شورای عالی صلح و از مجاهدین پیشین می‌گوید، نیاز است تا افغان‌ها به‌خصوص سیاسیون با استفاده از تجربه گذشته اختلافات‌شان را کنار گذاشته و برای تأمین صلح تلاش کنند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG