لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

۱۳۹۶ برای ورزش و ورزشکاران افغان یک سال طلایی خوانده شده‎است


هرچند ورزش افغانستان در منزل یک ساله با یک سلسله پستی و بلندی‎های روبرو بود اما باز هم تعهد شکست نا پذیر برخی از بازی کنان و تلاش‎های آنان در جهان نام افغانستان را بلند نگهداشته و خوشی‎های زیادی را نصیب افغان‎ها نمود.

دادن عضویت دایمی به افغانستان در شورای جهانی کرکت، پایان یافتن جنجال‎های دو ساله بر سر رهبری کمیته المپیک، و قهرمانی ورزشکاران در رشته‎های مختلف ورزشی دست آوردهای مهم این سال در بخش ورزش شمرده می‎شوند.

کمیته ملی المپیک، ریاست تربیت بدنی و مسئولین کرکت بورد می‎گویند با آنکه یک سلسله مشکلات در برابر کارهای آنان موجود بود اما باز هم برای بهتر درخشیدن بازیکنان افغان و رشد ورزش در افغانستان تلاش‎های انجام شد.

پیروزی راشد خان، احمد یاسین سالک، حسین بخشی صفری، احمد ولی هوتک، باز محمد مبارز، عباس کریمی، و شماری از بازی کنان افغان دیگر تصویر جدید را به جهانیان ارائه کرد.

دادن عضویت دایمی از سوی شورای بین المللی کرکت به افغانستان در سال ۱۳۹۶ خبر مهم و بزرگی برای افغان‎ها بود که به سطح گسترده یی از آن استقبال گردید.

کرکت بازان افغان
کرکت بازان افغان

فرید هوتک سخنگوی کرکت بورد افغانستان می‎گوید که سال ۱۳۹۶ یک سال پر از دست‎آوردها و پیروزی‎ها برای کرکت افغانستان بود.

او افزود:

"بازی کنان به سطح بین المللی دست آوردهای خوبی داشته‎اند، بسیاری از بازی‎ها را برنده شدند که در نتیجه افغانستان برای اولین بار در درجه بندی بازی‎های بیست آوره مقام هشتم را از آن خود کرد، اما خبر بسیار مهمتر این بود که افغانستان عضویت دایمی را بدست آورد و به این حساب سال ۱۳۹۶ برای افغانستان یک سال طلایی بود."

به گفته وی راشد خان در این سال آن چهره بهتر ورزش افغانستان بود که با بالینگ خوب اش با فتح کردن میدان‎های هند، ویست اندیز، بنگله دیش و آسترالیا به مقام بزرگ شهرت رسید و یکی از بالران درجه اول کرکت جهان گردید.

راشد خان
راشد خان

به اساس معلومات کرکت بورد افغانستان، قهرمانی تیم نزده سال کرکت افغانستان در مسابقات جام آسیا انترکانتیننتال و پیروزی تیم ملی کرکت افغانستان در برابر زیمبابوی و ویست اندیز موارد قابل توجه‎ هستند.

قهرمانی دیگر قابل توجه برای افغانستان در بخش زیبایی اندام بود، که احمد یاسین سالک قادری بادی بلدر افغان در مسابقات جهانی زیبای اندام در منگولیا تمام کشورها را به عقب گذاشت.

مسئولان فدراسیون زیبایی اندام افغانستان می‎گویند که سالک در این سال قهرمانی را نخست به سطح افغانستان بعداً به سطح آسیا و جهان از آن خود کرد.

حسین صفری بخشی یگانه بازیکنی بود که در سال ۱۳۹۶ در بازی رزمی جوجیستو مدال طلا را بنام کشور خود ثبت کرد.

آقای صفری می‎گوید که این سال برایش یک سال پیروزی و فراموش نا شدنی است.

وی افزود:

"من در این سال توانستم که در مسابقات داخل صالون آسیایی ترکمنستان مدال طلا را بدست بیاورم، همچنان در داخل کشور در مسابقات شب نبرد، بسیار خود درخشیدم، در حقیقت این برای من یک سال خوب بود و من تلاش می‎کنم که در سال‎های آینده نیز به پیش بروم."

به اساس معلومات کمیته ملی المپیک در این مسابقات شش هزار بازیکن از ۶۲ کشور آسیا و اوقیانوسیه شرکت کرده بودند که افغانستان نیز در این جمع با کاروان ۲۳۰ نفری بازیکنان اش شامل بود.

مسئولان این کمیته می‎گویند که در همین سال افغانستان در مسابقات کشورهای اسلامی در باکوی آذربایجان نیز برای اولین بار شش مدال برونز را در بخش ووشو، پهلوانی، وزن برداری، بدست آورد.

عباس کریمی بازی کن دیگر است که در مسابقات انویکتوس یا شکست نا پذیر در مکسیکو در بخش آببازی مدال نقره را برای افغانستان آورد.

بازیکنان افغان در بخش مبارزه آزاد یا فریفایت در سال ۱۳۹۶ بسیار خوب درخشیدند که در این بخش پیروزی اخیر باز محمد مبارز و ولی هوتک با استقبال گرم افغان‎ها روبرو شد.

آقای مبارز می‎گوید که دست آوردهایش در سال ۱۳۹۶ بسیار خوب بوده و تلاش می‎کند که در سال آینده بیشتر از این بدرخشد.

برخی از قهرمانان ورزش افغانستان
برخی از قهرمانان ورزش افغانستان

وی افزود:

"ما دست آوردهای خوبی داشتیم، شرکت من در مسابقات داخل و خارج از کشور بسیار خوب بود، دو مسابقه انجام دادم و در هردوی آن پیروز شدم این برای خانواده ورزش افغانستان سال پیروزی و پر از خوشی بود، بازی بعدی من یا در امریکا خواهد بود یا در جرمنی."

در همین حال فدراسیون فوتبال افغانستان می‎گوید که تیم فوتسال افغانستان در این سال برای اولین بار در مسابقات مرحله پنجم داخل صالون آسیا با شش برد و دو باخت، مقام چهارم را از خود کرده و توجه تیم‎های قوی آسیا را به خود جلب نمود که از جمله پنج بازی کن از تیم ملی برای مسابقات لیگ برتر در عراق و قرغزستان انتخاب شدند.

اما به گفته حفیظ ولی رحیمی رئیس تربیت بدنی در دو سال گذشته بزرگترین مانع که فرا راهی پیشرفت بازیکنان افغان قرار داشت دو دستگی در کمیته ملی المپیک بود.

آقای رحیمی می‎گوید که از سه ماه به این طرف یک سلسله کارهای بنیادی را به هدف آوردن اصلاحات در فدراسیون‎های ورزشی آغاز کرده‎اند که نتیجه مثبت خواهد داشت.

وی افزود:

"پلان‎ها و برنامه‎های را که ما داریم اگر به عملی کردن آن موفق شویم در ورزش افغانستان یک سلسله تغیرات مثبت رونما می‎گردد، بیشتر فدراسیون‎ها که حق رای دهی در انتحابات رئیس المپیک را دارند پایان یافته و موضوع به المپیک آسیایی فرستاده شده‎است و آن‎ها در مورد انتخابات المپیک به زودی فیصله خواهند کرد."

این در حالیست که جنجال‎های دو ساله بالای ریاست کمیته ملی المپیک میان ظاهر اغبر و محمود حنیف چند ماه قبل پایان یافت و رئیس جمهورغنی با صدور حکمی نهادهای موازی در این کمیته را لغو اعلام کرده و درخواست فراهم سازی زمینه برای برگزاری انتخابات تحت نظر کمیته بین المللی المپیک را نمود.

اما جنجال‎های برخاسته بالای ریاست فدراسیون فوتبال افغانستان هنوز هم در جای خود باقیست که به باور شماری از کارشناسان عرصه ورزش بالای موفقیت تیم ملی فوتبال نیز تاثیر منفی گذاشته است و بازی کنان افغان نتوانستند در سال ۱۳۹۶ به مسابقات جام آسیایی راه پیدا کنند.

شماری از نهادهای ناظر فدراسیون ورزش افغانستان نیز تلاش‎های بازی کنان افغان را در این سال ستایش کرده و امیدواراند که مشکلات در ادارات ورزشی برطرف گردد.

سمیع الله پام معاون سازمان خبرنگاران ورزشی افغانستان در این مورد افزود:

"جنجال‎های دو ساله حالا در حال پایان یافتن است که سرنوشت نزدیک به پنجاه فدراسیون به آن گره خورده‎است و در کل این سال همانند گذشته بخاطر مملو از دست آوردها برای افغانستان بود که بازی کنان افغان در مسابقات جهانی خوب درخشیده و مدال‎های را بدست آوردند."

در همین حال ابراهیم مومند معاون فدراسیون خبرنگاران ورزشی افغانستان می‎گوید که هرگاه مشکلات موجود در ادارات ورزشی کشور هموار گردد، ورزش کاران افغان افتخارات بیشتر را نصیب افغانستان خواهند ساخت.

وی همچنان می‎افزاید:

"یقینا مشکلات ورزشی در ادارات افغانستان بسیار زیاد است، اگر کرکت است، اگر فوتبال است و اگر المپیک و یا تربیت بدنی است ما به تغییر در این ادارات بسیار متعهد نیستیم، اما اگر مسئولین فعلی این ادارات برای فراهم سازی یک سیستم بهتر تلاش کنند دست آوردهای که امروز در نبود امکانات بازی کنان افغان دارند، کسی با ما رقابت کرده نخواهد توانست."

آقای مومند می‎گوید که بیشتر کارهای ادارات ورزشی بنیادی و دوام دار نبوده و این کار تاثیر ناگواری بالای دست آوردها و استعدادهای بازی کنان گذاشته‎است.

به گفته وی در این بخش نیاز دیده می‎شود تا حکومت افغانستان از ادارات ورزشی نظارت قوی داشته و برای حل مشکلات در این عرصه اقدامات به موقع را انجام دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG