لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

واکنش حکومت افغانستان در پیوند به اظهارات اخیر حامد کرزی!


حکومت افغانستان، اظهارات اخیر حامد کرزی در مورد حضور امریکا در افغانستان و کمک روسیه در پروسه صلح را نظر شخصی وی می‎داند.

پس از آنکه حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور از مبارزه امریکا بر ضد تروریزم انتقاد کرد، حکومت افغانستان این اظهارات وی را دیدگاه شخصی دانسته و می‎گوید امریکا در امر مبارزه با تروریزم نقش فعال و کامیاب داشته و در مبارزه با این پدیده دوشادوش افغان‎ها ایستاده‎گی کرده‎است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه « ۲۱حمل۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت هر کشوری که با پروسه صلح همکاری کند، آنان استقبال می‎کنند.

فیصل گفت هر کشوری که اسلام آباد را مجبور به همکاری صادقانه در پروسه صلح افغانستان کند، حکومت از آن حمایت می‎کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

او افزود:

"بدون شک که اسلام آباد در صلح افغانستان می‎تواند کمک کند، اما هرکس یا آدرس که بتواند پاکستان را تشویق به همکاری‎های صادقانه در راستای صلح کند ما از آن استقبال می‎کنیم."

آقای کرزی در مصاحبه با "ان تی وی" نقش روسیه در پروسه صلح را مهم دانسته گفته است، مسکو پس از ایجاد روابط جدید با اسلام آباد می‎تواند این کشور را تشویق به همکاری در پروسه صلح افغانستان کند.

وی همچنان گفته‎است که امریکا در ۱۷ سال گذشته بجای مبارزه با تروریزم افغان‎ها را به قتل رسانده‎است و بالای مرکز اصلی تروریستان تمرکز نکرده‎است.

وی همچنان بر نشست هلیکوپترهای ناشناس و فراهم آوری تجهیزات به داعش در خاک افغانستان از امریکا انتقاد کرده زیرا به گفته وی حریم هوایی افغانستان در کنترول امریکاست.

اما جاوید فیصل می‎گوید امریکا نه تنها داعش را در افغانستان سرکوب کرده بلکه این گروه را در عراق و سوریه نیز با شکست روبرو کرد.

از سوی هم شماری از کارشناسان سیاسی اظهارات اخیر آقای کرزی را عقده‎یی خوانده می‎گویند، دخالت روسیه در افغانستان نه تنها به پروسه صلح کمک نمی‎کند بلکه سبب تقابل بیشتر روسیه و امریکا نیز خواهد شد.

خالد سادات یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی چنین گفت:

"به باور من، حامد کرزی بر اساس عقده شخصی که با امریکا دارد و زمانی‎که در دوره دوم حکومتداری خود با امریکا در تقابل قرار گرفت، انتقادات بالای امریکا را آغاز کرد این اظهارات بخش از همان انتقادات دومدار وی است، دخالت روسیه در اینجا به هیچ صورت در آوردن صلح کمک نمی‎کند."

از سوی هم شماری از اعضای ولسی جرگه اظهارات کرزی را خلاف منافع ملی و حالات موجود سیاسی کشور می‎دانند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG