لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

شورای امنیت پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه را رد کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامۀ پیشنهادی روسیه برای نکوهش حملۀ امریکا، بریتانیا و فرانسه بر سوریه را رد کرده‌است.

از جمع ۱۵ عضو شورای امنیت، روسیه، چین و بولیفیا به این پیش‌نویس رأی مثبت دادند، ۸ کشور آن را رد کردند و ۴ کشور دیگر رأی ممتنع دادند.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در شورای امنیت در جریان نشست دیروز گفت که اگر رژیم بشاراسد بار دیگر از سلاح کیمیاوی استفاده کند، ایالات متحده کاملاً آماده‌است که وارد عمل شود.

نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در شورای امنیت
نیکی هیلی سفیر ایالات متحدۀ امریکا در شورای امنیت

وی افزود:

"ما مطمئن هستیم که برنامۀ سلاح کیمیاوی سوریه را فلج کرده‌ایم. اگر رژیم سوریه به اندازه کافی احمق باشد که ارادۀ ما را بیازماید، آماده‌ایم که این فشار را حفظ کنیم."

ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا و فرانسه سحرگاه شنبه در واکنش به حمله‌های یک‌شنبه گذشته به غیر نظامیان در شهر دوما، بر شماری از اهداف نظامی و مرکزهای تولید سلاح‌های کیمیاوی در سوریه ۱۰۵ راکت پرتاب کردند.

به اساس گزارش‌ها، در حمله‌های کیمیاوی مرگبار یک‌شنبه گذشته در دوما حداقل ۴۳ غیر نظامی کشته شدند.

واسیلی نبنزیا نمایندۀ روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد
واسیلی نبنزیا نمایندۀ روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد

درین حال، واسیلی نبنزیا نمایندۀ روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، امریکا، بریتانیا و فرانسه را به نقض آشکار قوانین بین‌الملل متهم کرده‌است.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل که در این نشست حضور داشت، مواضع دمشق را تکرار کرد که مدعی است این کشور "قربانی تروریزم" شده‌است.

اما، دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اندکی پس از حمله نظامی بر سوریه، از آن به عنوان یک عملیات کامیاب ستایش کرد.

امریکا حمله بر تأسیسات تولید اسلحه کیمیاوی سوریه را آغاز کرد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:49 0:00

مایک پنس معاون رئیس جمهور ایالات متحده دیروز هشدار داد که اگر نظامیان سوریه بار دیگر از سلاح کیمیاوی کار گیرند، تاوان خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG