لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۹

وزارت عدلیه: ده‌ها جریب زمین دولتی از نزد غاصبین باز گردانده شده‌است


وزارت عدلیه افغانستان می‌گوید، تلاش‌هایش را برای جلوگیری از غصب زمین در مرکز و ولایات بیشتر ساخته‌است.

محمد امان ریاضت سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که محکمۀ ویژه جلوگیری از غصب زمین‌ها و ملکیت‌های دولتی مربوط به وزارت عدلیه توانسته‌است تا بر اساس اسناد مؤثق، ۲۶ هزار جریب زمین دولتی را از نزد غاصبین باز گرداند.

محمد امان ریاضت
محمد امان ریاضت

وی گفت:

"از آغاز سال ۱۳۹۶ تاکنون وزارت عدلیه از ۲۶ هزار جریب زمین دولتی، ۳۶ دکان، ۷ باب حویلی، یک باب اپارتمان، ۱۷۱ میلیون افغانی، حدود یک میلیون دالر امریکایی و ۱۳ هزار یورو در مقابل محمکه دفاع نموده است."

آقای ریاضت پذیرفت که مسئله غصب زمین در افغانستان به یک چالش بزرگ مبدل شده، اما افزود که وزارت عدلیه تلاش دارد تا در برابر مدعیان زمین‌ها و ملکیت‌های دولتی با در نظرداشت قوانین نافذه برخورد کرده و همه ملکیت‌های غصب شده را باز گرداند.

وی افزود، بر علاوه این‌که از غصب ۲۶ هزار زمین دولتی جلوگیری شده‌است، در سال‌های اخیر در ولایت بلخ از ۵۲۹۰۰ جریب زمین دولتی نیز دفاع شده‌است.

این در حالیست که اداره مستقل اراضی افغانستان می‌گوید، در ۳۰ سال گذشته غاصبین زمین‌های دولتی از وضعیت این کشور استفاده سوء کرده و در سراسر افغانستان صدها جریب زمین را مالک شده‌اند.

حشمت‌الله ناصری سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"آماری‌که نزد ما موجود است، نشان می‌دهد که هم‌اکنون در حدود یک و نیم میلیون جریب زمین دولتی در ۳۰ ولایت نزد غاصبین قرار دارد. ما توانسته‌ایم که در سه سال گذشته ۵۰۰ هزار جریب زمین دولتی را از غاصبین برگردانیم."

آقای ناصری افزود که در پیوند به این موضوع لیست ۱۸ هزار غاصب را به حکومت سپرده‌اند.

بر اساس معلومات وزارت عدلیه افغانستان، محکمۀ ویژه جلوگیری از غصب زمین‌ها و ملکیت‌های دولتی اسناد آن ملکیت‌ها و زمین‌های دولتی را بررسی کرده و حکم قانونی صادر می‌کند که علیه آن دعوا صورت گرفته و توسط ارگان‌های دولتی به آنان راجع شده باشد.

شماری از کارشناسان امور می‌گویند، دولت به‌خاطر غصب زمین‌های دولتی اقدامات لازم نکرده‌است.

اجمل هودمن یک‌تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، زمین‌های دولتی بیشتر توسط زورمندان غصب شده و دولت آن را می‌داند، اما توانایی گرفتن دوبارۀ آن را ندارد.

اجمل هودمن
اجمل هودمن

وی افزود:

"در شهر کابل عملاً دیده می‌شود که در زمین‌های دولتی چندین شهرک اعمار شده و با عاملین آن هیچ برخورد قانونی هم صورت نگرفته‌است و علاوه بر این برخی زمین‌ها غصب شده‌است و عاملین آن را در چند بخش تقسیم کرده و بالای مردم به فروش رسانیده‌است که جلوگیری از آن ناممکن است."

از سوی هم اداره مستقل اراضی می‌گوید، حالا هم غصب زمین در برخی مناطق کشور جریان دارد و غاصبین تلاش می‌کنند تا با اسناد جعلی آن را غصب نمایند، اما به‌گفته آنان حکومت در این مورد جدی است و پس از این به هیچ فرد اجازه غصب زمین‌های دولتی را نمی‌دهد.

گزارش: آرزو غیاثی

مرتبط

XS
SM
MD
LG