لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

دانش: یگانه راه گرفتن انتقام از تروریستان ادامه دادن به کار رسانه‌ای است


معاون دوم رئیس جمهور افغانستان تأکید می‌کند که یگانه راه گرفتن انتقام از تروریستان ادامه دادن به کار رسانه‌ای در کشور است.

مقامات افغان در روز سوم می روز جهانی مطبوعات با نگرانی از وضعیت کار رسانی و تهدید و قتل خبرنگاران افغان تأکید دارند که یکی از راه‌های گرفتن انتقام از تروریستان ادامه دادن به کار رسانه‌ای و خبرنگاری در کشور و افشای جنایات دشمنان در افغانستان می‌باشد.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان که ریاست مستقیم کمیته مصونیت و امنیت خبرنگاران با حکومت را نیز به عهده دارد روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت از سوم می در کابل با اشاره به قتل خبرنگاران در کشور تاکید کرد که برای تامین امنیت و حمایت از خبرنگاران کارهای مهمی را انجام می‌دهند.

سرور دانش
سرور دانش

او افزود:

"در اولین جلسه کمیته در روزهای آینده بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توان راه‌های بهتر تامین امنیت و مصونیت را جستجو کرد و راه‌های بهتر دسترسی به قانون جدید دسترسی به اطلاعات را جستجو کنیم تصویب این قانون یک راه بنیادی برای نهادینه ساختن آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات است اگر ما به کمک همدیگر بتوانیم این قانون را درست تطبیق کنیم یک تحول عمیق دیگر در عرصه کار رسانه‌ای در افغانستان ایجاد خواهد شد."

آقای دانش گفت که حمله اخیر بر خبرنگاران از سوی مخالفین مسلح یک کار پلان شده بوده زیرا به گفته وی این عمل عمق ترس مخالفین را از رسانه‌ها نشان داده و آن‌ها از تاثیرگذاری کار رسانه‌ای در این کشور ترس دارند.

وی تأکید کرد که آزادی بیان در افغانستان نهادینه شده و هیچ‌کس این دست آورد را گرفته نمی‌تواند.

این در حالیست که به اساس معلومات کمیته مصونیت خبرنگاران افغان در حملات اخیر مخالفان مسلح در کابل، کندهار و خوست یازده خبرنگار افغان جان باختند.

حملات انتحاری روز دوشنبه هفته جاری برخبرنگاران در ساحه شش درک شهر کابل به شمول دیگر افراد ملکی جان ۹ خبرنگار افغان را گرفت.

حمله‌های که مسئولیت آن‌را گروه داعش به عهده گرفته است.

این کمیته می‌گوید که در یک‌ونیم دهه گذشته بیش از هشتاد خبرنگار در عرصه کار خبرنگاری جان های شان‌را از دست داده‌اند.

در این مراسم رینو دیتیل نماینده دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما در این مراسم افغانستان را یکی از کشورهای خطرناک برای کار خبرنگاری خواند.

او افزود:

"سازمان ملل متحد این را تشخص کرده که افغانستان یکی از کشور خطرناک برای کار خبرنگاری است ما مجدداً برای مصونیت خبرنگاران و عدم معافیت مجازات تأکید می‌ورزیم به‌خاطر که این اصل دموکراسی است."

در این حال کمیته مصونیت خبرنگاران نیز با تائید سخنان نماینده یوناما در افغانستان می‌گوید که این کشور خطرناکترین کشور برای کار رسانه‌ای و خبرنگاری است.

نجیب شریفی رئیس این کمیته قتل خبرنگاران را در حوادث اخیر مرتبط به اعلام (عملیات خندق) از سوی طالبان مسلح خوانده و می‌گوید زبان داعش و طالب در نامشروع ساختن خبرنگاران و رسانه‌ها یکیست.

وی ابراز امیدواری کرد که باید در قسمت تدابیر اتخاذ شده به هدف تامین امنیت و مصونیت جان خبرنگاران اقدامات عملی صورت گیرد.

او افزود:

"یک تعداد تدابیر جدی و خیلی عملی از سوی کمیته مشترک مصونیت گرفته شده امیدواراستم که این در روشنایی حملات اخیر و تغییر در تاکتیک دشمن بازبینی شود و ما بتوانیم به صورت مشترک تدابیر عملی و جدی را اتخاذ کنیم وقتی این تدابیر اتخاذ می‌شود در قسمت عملی سازی و پی‌گیری عملی سازی آن باید جدیت به‌خرچ داده شود."

وی همچنان گفت که در سال گذشته حدود بیست خبرنگار کشته شده و هرگاه به مصونیت جان خبرنگاران توجه جدی نشود آمار قتل خبرنگاران امسال بیشتر ازین خواهد بود.

این در حالیست که به اساس معلومات کمیته مصونیت خبرنگاران افغان، سازمان خبرنگاران بدون مرز در گزارش اخیر سالانه‌اش وضعیت رسانه‌ها و خبرنگاری در افغانستان را بهتر توصیف کرده‌است.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG