لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

آیا تأمین صلح در افغانستان امکان پذیر است؟


در جریان سه روز عید سید فطر تصاویر از بسیاری ولایات افغانستان در شبکه‌های اجتماعی دست بدست شدند که نیروهای امنیتی افغان را در کنار جنگجویان طالب در هنگام تجلیل از عید و آتش‌بس نشان می‌دهند.

پس از نشر تصاویر نیروهای امنیتی و طالبان در کنار مردم در روزهای عید، وانمود شد که گویا نیروهای دو طرف از جنگ خسته شده‌اند.

خبرگزاری فرانس پرس نوشته‌است که استقبال گرم مردم عام از طالبان مسلح هم‌چنان نشان داد که مردم از خون عزیزان‌شان که در جریان جنگ از سوی این گروه ریخته شده چشم پوشی کرده و می‌خواهند در ختم جنگ همکاری کنند.

صد‌ها تن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ولسوالی‌های مختلف زابل یکی از ولایات ناامن افغانستان به سرک‌ها برآمده و خواهان خاتمه جنگ و تمدید آتش‌بس شدند.

کاروان صلح خواهان هلمندی نیز به کابل رسید و در خوست نیز شماری با راه اندازی راهپیمایی از طرف‌های درگیر خواستند تا دست از جنگ بکشند.

جنگ در هفده سال گذشته جان بسیاری از افغان‌ها را گرفته‌است و هزارها تن دیگر مجبور به فرار از مناطق‌شان شده‌اند.

با آن‌که افغان‌ها در جریان جنگ‌ها مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند که ممکن نتوانند آنرا فراموش کنند اما حرکت‌های مردمی و تلاش‌های‌شان برای صلح نشان دهنده این است که مردم خسته شده از جنگ برای صلح حتی از غم و اندوه‌شان نیز چشم پوشی کرده‌اند.

سؤال اینجاست که آیا صلح امکان پذیر است؟

آگا‌هان امور سیاسی و دپیلومات‌ها در این مورد نظریات متفاوت دارند.

برخی از آن‌ها بدین باور اند که افغان‌ها تشنه صلح اند اما برای رسیدن به صلح حقیقی مسیر طولانی در پیش دارند.

غلام سخی ایشانی آگاه مسایل سیاسی در صحبت با خبرگزاری فرانس پرس گفته‌است، با آن که گام‌های بعدی را نمی‌توان حدس زد اما جای خوشی است که با تأمین آتش‌بس در سه روز عید اولین گام برداشته شد.

به گفته او، تصاویر از نیروهای امنیتی در کنار طالبان در روز‌های عید نشان داد که دو طرف از جنگ خسته‌اند.

شماری از طالبان که بر اساس آتش‌بس در روزهای عید به شهر‌ها رفتند ابراز امیدواری برای خاتمه جنگ کرده‌اند، بگونه مثال می‌توان از قوماندان طالبان که بنام بابا یاد می‌شود نام برد که در روز دوم عید در صحبت با فرانس پرس در ننگرهار گفت که آن‌ها آتش‌بس را بکلی مراعات کردند و دو طرف از جنگ خسته‌اند، در صورت دستور رهبران‌شان آتش‌بس را برای همیش مراعات خواهند کرد.

از سوی دیگر برخی از آگاهان بدین باور اند که آشتی مؤقتی میان نیروهای افغان و طالبان پایین رتبه، باعث نگرانی در سطح رهبری این گروه شده که گویا آن‌ها دوباره به جبهه جنگ نخواهند رفت.

مایکل کوگلمن پژوهشگر ارشد مسایل جنوب آسیا در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن در واشنگتن به فرانس پرس گفته‌است در صورتی‌که طالبان آتش‌بس را تمدید می‌کردند به جنگجویان‌شان ثابت می‌ساختند که صلح بهتر از جنگ است.

به گفته آقای کوگلمن، با آن‌که طالبان به تمدید آتش‌بس از سوی حکومت پاسخ رد دادند و این امکانات برای تأمین صلح را تضعیف کرد اما تأمین آتش‌بس سه روزه در عید نشان داد که صلح حقیقی دور از امکان نیست.

کیت کلارک محقق شبکه تحلیلگران افغانستان به فرانس پرس گفته‌است که اگر طالبان این را پی می‌بردند که در شهر‌ها نیز مسلمانانی مانند آن‌ها زنده‌گی می‌کنند، آن‌ها هم انسان اند و مانند مردم قریه جات عید را تجلیل می‌کنند، روزه می‌گیرند و در آن صورت ممکن برای‌شان مشکل می‌بود که بالای این مردم حمله کرده و آن‌ها را به کشتن بدهند.

رئیس جمهور افغانستان در روز دوم عید، آتش‌بس اعلام شده از سوی حکومتش را تمدید کرد اما طالبان در پاسخ گفتند که برای ادامه آتش‌بس تمایل ندارند و هم‌چنان گزارش‌ها در مورد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان را نیز رد کردند.

فرانس پرس گفته‌است با ازسرگیری حملات طالبان بروز دوشنبه، لحظات کوتای خوشحالی افغان‌ها به پایان رسید.

مایکل کوگلمن می‌گوید، یگانه راه برای رئیس جمهور اشرف ادامه تلاش‌هایش برای تأمین صلح در افغانستان است.

به گفته او، جنگ را نمی‌توان از راه نظامی برنده شد و رئیس جمهور اشرف غنی برای پایان جنگ باید راه را برای مذاکره دریابد.

یک دیپلومات غربی که نخواسته نامش افشاء شود به خبرگزاری فرانس پرس گفته‌است که رعایت آتش‌بس در روزهای عید از سوی طرفین درگیر در افغانستان نشان داد که موقع برای دیالوگ و گفتگو می‌تواند مساعد شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG