لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

دنیا: غنی راهی جز تسلیم شدن در مقابل اراده مردم ندارد


روزنامه‌های چاپ امروز کابل در سرمقاله‌های شان روی موضوعات و ابعاد متفاوت وضعیت افغانستان تبصره نموده‌اند.

  • ماندگار

روزنامه ماندگار در سرمقاله‌اش نوشته که در این روزها بار دیگر صدای مذاکره با طالبان بلند شده‌است.

دیدار های امریکایی‌ها با طالبان ادامه دارد و نیز قرار است که در روزهای عید اضحی هم یک بار دیگر آتش‌بس اعلان شود و طالبان بار دیگر به شهرها بریزند، در صورتی‌که این همه منجر به صلح شود امریست درست، اما متأسفانه نگرانی‌ها بیش از امیدواری‌ها جوانه زده‌است.

سرمقاله نویس نوشته که تصویر ذهنی ناامیدی از آمدن صلح در حالی به‌عنوان یک حالت عمومی قابل مشاهده‌است که نشست‌های برای صلح در افغانستان در هر کجایی که اتفاق افتاده‌است، نتیجه در پی نداشته، بلکه سبب تشجیع بیشتر طالبان شده‌است.

به باور نویسنده، پایان دادن به جنگ در افغانستان کاری نیست که بتوان به زودی و در جریان چند جلسه به آن تحقق بخشید، زیرا روند صلح افغانستان مسئله پیچیده‌‌است و ممکن امریکا یا هر کشور با دولت افغانستان بتوانند که طالبان را وارد پروسه صلح سازند، اما جنگ هم‌چنان در این کشور ادامه می‌یابد.

  • دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش نوشته که غنی راهی جز تسلیم شدن در مقابل اراده مردم ندارد.

روزنامه نوشته که دوستم به دنبال بیش از یک سال تبعید در ترکیه به افغانستان برگشت، بازگشتی که به باور کارشناسان، هرگز مطلوب ارگ و حلقات خارجی حامی رئیس جمهوری نبود.

سرمقاله نویس نگاشته‌است که این بار اما دوستم با قدرت مردم‌اش وارد عرصه سیاست و قدرت می‌شود، ۲۰ روز تظاهرات گسترده در بیش از ۱۱ ولایت افغانستان نیمی از افغانستان را فلج کرده بود.

در اخیر سرمقاله گفته شده آنچه که مسلم است ارگ در مقابل خیزش اعتراضی مردم راهی جز تسلیم شدن را نداشت.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله‌اش نوشته که در مهار بحران در افغانستان همه مسئولیت دارند.

روزنامه نوشته که بحران امنیتی و سیاسی در افغانستان همه مردم را نگران ساخته‌است، حملات هراس افگنانه با گذشت هر روز گسترش می‌یابد و ابعاد تازه به خود می‌گیرد.

روزنامه از قول برخی از آگاهان نگاشته که طالبان با حمله بالای نیروهای نظامی، آنان را به قتل می‌رسانند و تجهیزات نظامی را تاراج و نیروهای شان را تقویت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG