لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۳

ارگ: خارجی‌ها نمی‌توانند در مورد پروسه صلح افغانستان تصمیم بگیرند


حکومت افغانستان در واکنش به اظهارات سفیر پیشین امریکا در کابل در باره گفتگوهای صلح می‌گوید که خارجی‌ها نمی‌توانند در مورد پروسه صلح این کشور تصمیم بگیرند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یک‌شنبه به رادیو آزادی گفت که کشورهای دیگر به شمول امریکا می‌توانند در مسئله صلح تسهیلات به میان آورند اما پیشبرد مذاکرات از صلاحیت‌های حکومت افغانستان است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

وی گفت:

"هر گونه مذاکره که صورت می‌گیرد طرف اصلی حکومت افغانستان است، مدیریت و طرح صلح مربوط حکومت این کشور است، به هیچ وجه کشوری دیگری نمی‌تواند به نماینده‌گی از افغانستان مذاکرات صلح را انجام دهد، اقداماتی‌که می‌شود صرف تسهیلات به میان می‌آرود."

راین کراکر سفیر پیشین امریکا در کابل به تازه‌گی گفته‌است که گفتگوهای مستقیم میان امریکا و طالبان در عدم حضور نماینده حکومت افغانستان از مشروعیت حکومت این کشور می‌کاهد.

کراکر به رادیو (ان،پی،آر) گفته که طالبان در رابطه به خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان مصروف مذاکره با امریکاست اما به گفته وی زمانی‌که نماینده حکومت این کشور در گفتگوها حاضر نباشد، حکومت به کی سپرده می‌شود.

وی هم‌چنان اظهار داشته که یگانه راه حل مشکل کنونی افغانستان گفتگو است و به نظر می‌رسد که طالبان در این مذاکرات برنده هستند.

افغان طالبان
افغان طالبان

این سخنان در حالی بیان می‌شود که دیپلوماتان بلند رتبه امریکایی با نماینده‌های طالبان در قطر دیدار کرده و هر دو طرف این موضوع را تأیید نیز کرده‌اند.

در عین حال سید اکبر آغا عضو پیشین رهبری طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که طالبان پیش از توافق با امریکا در مورد بیرون شدن نیروهای خارجی از این کشور، حاضر به مذاکره با حکومت افغانستان نخواهند شد.

سید اکبر اغا
سید اکبر اغا

وی گفت:

"طالبان می‌گویند که جنگ در افغانستان از سوی امریکایی‌ها آغاز شده و خاتمه آن نیز مربوط آنان است، اگر طالبان و امریکایی‌ها در مورد بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان به توافق برسند، من فکر می‌کنم که پس از آن مذاکرات عام گردیده و حکومت این کشور و افغان‌ها نیز در آن دخیل خواهند شد."

در عین حال عبدالقادر زازی وطندوست یک عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که مشکل میان طالبان و حکومت است و مذاکره نیز باید میان این دو جناح صورت گیرد.

آقای زازی می‌گوید که امریکا و برخی کشورهای دیگر در افغانستان نقش مهم دارند اما تأمین صلح و ثبات در این کشور به گفته وی تنها از راه گفتگوهای بین الافغانی ممکن است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG