لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

برگزاری انتخابات ولسی جرگه در ولایت کندهار برای یک هفته به تأخیر افتاد


کمتر از ۲۴ ساعت دیگر برای برگزاری انتخابات باقی مانده‌است، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که پس از حادثه روز پنج شنبه در ولایت کندهار، آنان تصمیم گرفتند تا انتخابات در این ولایت به تعویق بیفتد.

سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی این کمیسیون روز جمعه ۲۷ میزان ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت، مطابق قانون انتخابات، کمیسیون پیشنهاد تعویق انتخابات در کندهار را به شورای امنیت فرستاده که از سوی این شورا تأیید شده‌است.

سید حفیظ الله هاشمی
سید حفیظ الله هاشمی

وی می‌گوید:

"ما پیشنهاد کردیم به شورای امنیت تا برای یک هفته انتخابات ولایت کندهار معطل شود که خوشبختانه شورای امنیت پیشنهاد ما را تأیید کرده و رسماً اعلان می‌کنیم که انتخابات در کندهار روز شنبه برگزار نمی‌شود اما پس از یک هفته بعد در این ولایت برگزار می‌شود."

در حالی بحث تعویق در برگزاری انتخابات در کندهار مطرح می‌شود که روز پنج‌شنبه حادثه خونین در این ولایت رخ داد که در نتیجه جنرال عبدالرازق قوماندان امنیه این ولایت و جنرال عبدالمومن حسین خیل رئیس امنیت ملی کندهار جان باختند و والی این ولایت زخم برداشته‎است.

گفتنی است که انتخابات در ولایت غزنی نیز برگزار نمی‎شود.

از سوی هم آقای هاشمی می‌گوید که برای برگزاری موفقانه این انتخابات آمادگی‌های تخنیکی و عملیاتی تکمیل شده‌است.

به گفته وی ۹۰ درصد مواد به مراکز انتقال شده، ۸ درصد تا شام امروز و ۲ درصد دیگر که مربوط به مراکز در شهر هاست، فردا صبح انتقال می‌یابد.

آقای هاشمی افزود که پس از ختم روند رأی دهی به روز شنبه، شمارش آرا در پایان روز آغاز می‌شود که به گفته وی جلو تقلب گرفته خواهد شد و از جانبی مردم و نامزدان نتایج آرای شانرا در وقت معیین به دست می‌آورند.

وی می‌گوید که انتخابات ۹۷ متفاوتر و بهتر از گذشته برگزار می‌شود زیرا به گفته وی موجودیت فهرست رأی دهنده‌گان و سیستم بایومتریک شفافیت این روند را تضمین می‌کند.

آقای هاشمی گفت که موجودیت این دو روند سبب می‌شود تا از صندوق‌های خیالی، اوراق اضافی، آرای نیابتی و انتقال صندوق خارج از مرکز جلوگیری صورت گیرد.

در همین حال برخی از نهاد‌های ناظر انتخاباتی از جمله بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا از به تعویق افتادن انتخابات در ولایت کندهار استقبال می‌کند زیرا به گفته این بنیاد مردم این ولایت روحاً آسیب دیده‌اند.

یوسف رشید رئیس این بنیاد به رادیو آزادی چنین گفت:

یوسف رشید
یوسف رشید

"حادثۀ که در کندهار رخ داده‌است، اذهان عامه را مخشوش ساخته و باعث می‌شود که اشتراک مردم محدود باشد و فکر می‌کنم که تصمیم کمیسیون بجاست."

آقای رشید هم‌چنان تأکید می‌کند که باید تأخیر در برگزاری انتخابات در کندهار طولانی نشود زیرا به گفته وی مشکلات زیاد در پی خواهد داشت.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG