لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

عبدالله عبدالله: اشتراک گستردۀ مردم در انتخابات حماسۀ تاریخی بود


رئیس اجرائیۀ افغانستان می‌گوید طالبان تمامی تلاش‌شان را از بهر دگرگون کردن انتخابات به کار بردند، اما موفق نشدند و حضور گستردۀ مردم در روز برگزاری انتخابات پاسخ رد به افکار طالبانی بوده‌است.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه «۳۰ میزان ۱۳۹۷» در آغاز نشست شورای وزیران با اشاره به حضور گستردۀ مردم در دو روز برگزاری انتخابات تأکید کرد که شهروندان کشور با این اشتراک‌شان در انتخابات در تاریخ حماسه آفرینی کردند.

وی گفت:

"در حقیقت ما شاهد یک حماسۀ تاریخی بودیم، به هیچ صورت نباید اشتراک گستردۀ مردم در انتخابات را تحت شعاع قرار دهیم، به راستی هم مردم ثابت کردند که آنان متوجه حق و مسئولیت‌شان استند، در روز انتخابات مشکلات زیادی محسوس بود، اما مردم مسئولیت‌شان را ادا کردند."

آقای عبدالله تأکید می‌ورزد که چالش‌ها سر راه روند انتخابات به ویژه در کابل وجود داشته، به‌گفته آقای عبدالله این شکایات ثبت شده‌اند و اکنون کمیسیون شکایات انتخاباتی باید به این شکایات رسیدگی و در برابر مشکلات پاسخ روشن ارائه کند.

فیفا: کمیسیون‌های انتخاباتی باید عدالت را تأمین و گزارش کارکردهای‌شان را به وقت و زمان آن با مردم شریک سازند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی یک روز پیش از این گفته است که ۵۰۰۰ تخلف و یا هم شکایت‌ها از روز برگزاری انتخابات را ثبت کرده‌اند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید موجودیت فهرست رأی دهندگان و کارگیری از سیستم بایو متریک گام خوبِ از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برای تأمین شفافیت این روند بوده‌است، اما به‌گفته او از این سیستم به گونه درست بهره‌گیری نشده‌است.

عبدالله عبدالله با اشاره به تهدید‌های امنیتی در برابر روند انتخابات تلاش‌های نیروهای امنیتی را از بهر تأمین امنیت این روند نیز می‌ستاید.

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید به جز از ولایت‌های کندهار و غزنی با وجود همه تهدید‌های امنیتی و چالش‌ها، چهار میلیون شهروند کشور از حق مشارکت سیاسی‌شان استفاده کرده و رأی‌شان را به کار برده‌اند.

پیشتر این کمیسیون گفته‌است که به شکایت‌ها در پیوند به انتخابات رسیدگی می‌کنند.

در این میان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا به رسیدگی بی‌درنگ کمیسیون شکایات انتخاباتی به شکایت‌هایی که ثبت شده تأکید می‌ورزد.

یوسف رشید رئیس اجرایی این نهاد می‌گوید کمیسیون‌های انتخاباتی باید عدالت را تأمین و گزارش کارکردهای‌شان را به وقت و زمان آن با مردم شریک سازند.

یوسف رشید
یوسف رشید

وی افزود:

"انتقادها و مشکلاتی که در برابر انتخابات وجود داشته و دارد در روشنی قانون انتخابات باید به آن رسیدگی شود، در این زمینه نباید تخلف و سر باز زدن از قانون صورت گیرد، تمامی شکایات انتخاباتی و عملکردهای غیر قانونی باید به گونه شفاف بررسی شوند."

تلاش کردیم دیدگاه کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز در این باره داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

قبلاً این کمیسیون بارها گفته‌است که به شکایت‌های که به‌گونه مستند ثبت شده و مؤثق باشند به آن رسیدگی جدی خواهند کرد.

در عین حال محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگۀ افغانستان می‌گوید، اگر به این شکایات به گونۀ بی‌طرفانه و همه جانبه رسیدگی صورت نگیرد و شفافیت در آن تأمین نشود، از باورمندی مردم نسبت به این پروسه کاسته شده و حضور مردم در روند‌های انتخاباتی آینده کمرنگ خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG