لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

اداره هوانوردی برای پیشبینی دقیق سیستم هشدار قبلی حوادث طبیعی را بازسازی کرد


اداره هوانوردی ملکی امروز یکشنبه سیستم هشدار قبلی حوادث طبیعی و رونمایی نقشه راه خدمات هایدرو میتیورولوژی افغانستان را افتتاح کرد.

اداره هوانوردی ملکی برای پیشبینی دقیق باران، برف، سیلاب‌ها، طوفان و خشک‌سالی در افغانستان سیستم را زیر نام هشدار قبلی حوادث طبیعی و خدمات هایدرو میتیورولوژی بازسازی کرد.

محمود شاه حبیبی رئیس عمومی این اداره روز یکشنبه به خبرنگاران گفت این سیستم حدود ۴ اعشاریه ۵ میلیون دالر حزینه برداشته که از سوی اداره انکشافی امریکا پرداخته شده است.

محمود شاه حبیبی
محمود شاه حبیبی

او افزود:

"تا کنون هشدارهای را که ما صادر کرده‌ایم ۸۶ در صد دقیق بوده، اگر از سیلاب یا طوفان گفته ایم صورت گرفته و پیشبینی ما در بخش آب و هوا بیشتر است."

سیستم هشدار قبلی حوادث طبیعی در حالی افتتاح می‌گردد که افغانستان در گذشته سیستم معیاری و مشخص برای تثبیت حوادث و میزان آن نداشت.

افغانستان در یک سال گذشته شاهد وقوع چندین حادثه طبیعی در شمال، شمال غرب، مرکز و شمال شرق این کشور بوده‌است.

جاری شدن سیلاب برعلاوه پایتخت در ولایت‌های جوزجان، بغلان، پنجشیر، فاریاب، سرپل، بادغیس، ننگردهار، کنر، نورستان و برخی ولایت‌های دیگر افغانستان هزاران خانه را ویران و باعث مرگ بیشتر از هزار تن شد.

لغزش زمین هم در ولایت بدخشان صدها خانه را در کام زمین فرو بُرد و صدها کشته و هزاران آواره به‌جا گذاشت.

نجیب آقا فهیم وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث طبیعی که در نشست روز یکشنبه حضور داشت گفت، با استفاده از این سیستم می‌توان حد اقل چند ساعت قبل آماده‌گی لازم را اتخاذ کرد.

نجیب آقا فهیم
نجیب آقا فهیم

او افزود:

"سال گذشته در اثر سیلاب‌ها سه هزار تن قربانی شدند، نصب این سیستم ما را کمک می‌کند تا حد اقل تعداد قربانیان را کاهش دهیم."

در عین حال شاه زمان میوندی رئیس عمومی اداره ملی محیط زیست به این باور است که افغانستان به دلیل تغییر اقلیم به طرف گرم شدن شاهد حوادث بیشتر طبیعی خواهد بود.

به گفته او در سی سال آینده گرمایش هوا در افغانستان از ۱ اعشاریه ۵ تا ۳ درجه افزایش خواهد یافت.

گرمایش هوا در افغانستان از ۱ اعشاریه ۵ تا ۳ درجه افزایش خواهد یافت.

افغانستان دوازدهمین کشور زلزله‌خیز جهان است، از نظر خشک‌سالی مقام بیست و دوم جهان را دارد و جایگاه بیست و چهارمین کشور سیل‌خیز جهان را از آن خود کرده است.

از نظر رانش زمین نیز در جایگاه سی‌ام جهان قرار دارد و هشتاد و دومین کشور طوفان‌خیز جهان به شمار می‌رود.

اخیراً افغانستان با خشک‌سالی و کمبود آبهای زیر زمینی روبه‌رو است.

خشکالی میلیون‌ها افغان را متأثر ساخته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:29 0:00

نصیر احمد درانی وزیر زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که این سیستم برعلاوه آب، آنان را در بخش معدلیت و تولید بیشتر زراعتی کمک خواهد کرد.

او افزود:

"با استفاده از این سیستم وزارت رزاعت می‌تواند دهاقین خود در ترویج نباتات مختلف و در ترویج معدلیت بیشتر کمک کند، بر اساس پیشبینی باران، رطوبت و درجه حرارت می‌توانیم به دهاقین خود مشوره‌های علمی و تخنیکی بدهیم."

نصیر احمد درانی
نصیر احمد درانی

​اما وزیر زراعت این سیستم را بسنده مشکلات موجود در کشور نمی‌خواند او پیشنهاد دارد که این سیستم با اطفائیه جنگلات، نصب سیستم مشخص برای جلوگیری از تخریبات زمین و ایکو سیستم مجهزتر گردد.

در عین حال اداره هوانوردی ملکی می‌گوید که سیستم هشدار قبلی حوادث طبیعی و رونمایی نقشه راه خدمات هایدرو میتیورولوژی افغانستان بر اساس تفاهمنامه مشترکاً با اداره هوا شناسی ترکیه کار خواهد کرد.

به گفته مسئولین این اداره این سیستم با ستلایت‌های مختلف جهان نیز وصل گردیده است و پس از این معلومات دقیقتر در مورد حوادث طبیعی و آب و هوا را به دسترس مردم قرار خواهند داد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG