لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

حکومت افغانستان برای نشست جنیوا چه آماده‌گی‌های دارد؟


در آستانه برگزاری نشست جنیوا حکومت افغانستان می‌گوید، این کشور برخی تعهدات خود برای جامعه جهانی را تا شصت درصد عملی کرده است.

حکومت افغانستان از آماده‌گی‌های این کشور برای نشست جنیوا خبر می‌دهد، نشستی که قرار است تا دو روز دیگر در شهر جنیوا کشور سویس برگزار شود.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز شنبه «۳ قوس ۱۳۹۷» در یک نشست خبری در کابل گفت، هیئت این کشور با دست پر به این نشست می‌رود و با خوش خبری‌های زیاد دوباره به کشور برخواهد گشت.

هارون چخانسوری
هارون چخانسوری

او افزود:

"تعهدات را که حکومت افغانستان برای مردم و جامعه جهانی داشت اکثریت این تعهدات چهار تا پنج سال را در بر می گیرد که در سکتور‌های مختلف است و همکاران ما در وزارت مالیه آن را پیگیری کرده اند که حد اوسط پنجاه تا شصت فیصد تمام تعهدات برآورده شده و بعضی تعهدات که پایینتر از پنجاه فیصد باشد روی چالش‌های آن بحث شده و برنامه‌های بدیل روی دست گرفته شده است تا به دست بیاید."

کنفرانس جنیوا پس از نشست‌های بروکسل و وارسا سومین نشستی خوانده می شود که برای حکومت و مردم افغانستان بسیار مهم عنوان می شود.

این نشست تا دو روز دیگر یعنی در ۲۷ و ۲۸ ماه روان میلادی در شهر جنیوا کشور سویس به میزبانی حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد برگزار می شود.

در نشست یاد شده که به نماینده‌گی از افغانستان محمد اشرف غنی رئیس جمهور نیز اشتراک می‌کند همچنان وزرای خارجه ۶۲ کشور و نماینده‌گان ۳۵ نهاد کمک کننده بین المللی اشتراک خواهند کرد.

در حاشیه نشست جنیوا جلسات دیگری در باره اتصال و همکاری‌های بین المللی، انکشاف منطقوی، سکتور خصوصی، رشد و کیفیت معارف، مبارزه با مواد مخدر و فساد اداری و نیز نقش زنان در پروسه صلح برگزار خواهند شد.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می گوید، در این نشست تعهد جدید مالی برای افغانستان صورت نمی گیرد بلکه در آن تعهدات حکومت برای مردم و جامعه جهانی و همچنان وعده‌های جامعه جهانی برای دولت افغانستان مورد بررسی قرار می گیرند.

دولت افغانستان در این نشست همچنان گزارش خواهد داد که تا چه حد برای خود کفایی خود پس از دهه تحول کار خواهد کرد.

به گفته هارون چخانسوری در پنج سال گذشته در این راستا کار‌های زیادی صورت گرفته و انتظار می رود که در نیمه دوم این دهه یعنی در پنج سال آینده در این بخش برنامه‌های ثمر بخش عملی شوند.

  • اما آیا به راستی حکومت افغانستان توانسته تعهدات خود برای جامعه جهانی و مردم را عملی کند؟

داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه روز شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"فساد مالی فعلاً در دستگاه‌های دولت بیداد می کند و تا هنوز اختلاف و فساد را از ادارات نابود نشده است، همچنان در قسمت رشد اقتصادی و از بین بردن فقر و بیکار تعهدات خود را به شکل که لازم بود عملی کرده نتوانسته است."

داوود کلکانی
داوود کلکانی

اما هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمور روز شنبه به خبرنگاران در کابل گفت، در بخش مبارزه با فساد و کاهش میزان بیکاری و بلند بردن رشد اقتصادی برنامه‌های موثری عملی شده اند.

ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری یکی از برنامه‌های خوانده می شود که به گفته مقام‌های دولتی تا حال شماری از مسئولان حکومتی به شمول برخی جنرالان به اتهام دست داشتن به فساد از سوی این مرکز محاکمه شده اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG