لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

الیس ویلز: طالبان از فرصت استفاده کرده گفتگوهای صلح را آغاز کنند


معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی از طالبان می‌خواهد که از فرصت موجود استفاده کرده و گفتگوهای رسمی صلح را با حکومت افغانستان آغاز کنند.

الیس ویلز می‌گوید که برای دستیابی به یک توافق صلح با طالبان مسلح ضرب الاجل تعیین نشده‌است.

اما خانم ویلز گفت که در زمینه دستیابی به صلح نیاز به اقدام فوری احساس می‌شود.

زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

زلمی خلیلزاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان نزدیک به دو هفته پیش بعد از دیدار با نمایندگان طالبان در قطر ابراز امیدواری کرد که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ در افغانستان یک توافق صلح با طالبان به دست آید.

خانم ویلز به روز پنج‌شنبه در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در شهر بروکسل پایتخت بلجیم گفت:

" ضرب الاجل وجود ندارد اما در زمینه رسیدن به صلح نیاز به اقدام سریع احساس می‌شود زیرا فکر می‌کنیم این لحظه‌ای از یک فرصت است. حکومت افغانستان آمده‌است و افغان‌ها منظورم این‌که طالبان نیز آماده‌اند اما سؤال این است که آیا رهبری طالبان برای قبول کردن پیشنهاد صلح آماده‌است یا خیر؟"

معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی، نقش افغان‌ها را در گفتگوهای صلح مهم خواند و گفت که امریکا صرف درین پروسه نقش تسهیل کننده را دارد.

الیس ویلز از زلمی خلیل‌زاد به عنوان یک دیپلومات فوق‌العاده کسی که در امور افغانستان از تجارب و دانش زیاد برخوردار است یاد کرد و افزود، وظیفه خلیل‌زاد دیدار با تمام اطراف دخیل است تا زمینه به یک پروسه که تمام افغان‌ها را گردهم آورد فراهم شود.

با در نظر داشت این‌که طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند، امریکا و جامعه جهانی به طالبان چه پیشنهادی دارند؟

خانم ویلز به این سؤال این‌گونه پاسخ داد:

"طالبان تلفات زیادی را متحمل می‌شوند، افرادِ در میان طالبان نیز موجود اند که از جنگ خسته شده‌اند، از یک کشور که پارچه شده‌است و یک کشور که در آن منطقه‌ای خارج از کنترول ایجاد شده که زمینه را به گروه‌های مانند داعش فراهم می‌کند تا ریشه بدوانند هیچ کس سود نمی‌برد. به همین خاطر ما برای صلح از هر فرصت استفاده می‌کنیم. طالبان در ماه جون به آتش‌بس تمایل نشان دادند و آن‌ها پیوسته به صراحت گفته‌اند که خواهان صلح استند. بیایید که این فرصت را آزمایش کنیم که آیا آن‌ها در حقیقت برای مذاکره روی یک راه حل سیاسی آماده‌اند یا خیر؟"

معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبیتأکید کرد که گفتگوهای صلح باید میان افغان‌ها صورت گیرد و درین خصوص بدیلِ وجود ندارد.

الیس ویلز پس از اشتراک در کنفرانس ژینو با رادیو آزادی در شهر بروکسل صحبت می‌کرد.

این کنفرانس در مورد افغانستان به روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد.

رئیس جمهور اشرف غنی در بخشی از سخنرانی‌اش درکنفرانس ژینو جزئیات طرح جدید صلح را اعلان کرد و گفت که حکومت افغانستان یک تیم دوازده نفری را ایجاد کرده تا با طالبان مذاکره کند.

آقای غنی گفت، پیشنهاد صلح به طالبان غیر مشروط است امابرای صلح شرایط دارند.

وی روی رعایت قانون اساسی افغانستان و حقوق زنان تأکید کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG