لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

وزارت اقتصاد: تلاش می‌کنیم تا منابع عایداتی را بیشتر سازیم


وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید، این وزارت به هدف افزایش عواید ملی تلاش می‌نماید تا مصارف را در جاهایکه مؤثریت بیشتر ندارد کمتر ساخته و در جاهایکه مؤثریت بیشتر است در آنجا‌ها مصارف زیاد شود تا سبب افزایش منابع عایداتی گردد.

وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید، این وزارت در نظر دارد که با شفافیت در کارها، پیدا کردن منابع مختلف مالی و از طریق توسعۀ رشد اقتصادی این کشور را از لحاظ اقتصادی خودکفأ سازد.

سهراب بهمن سخنگوی این وزارت روز چهارشنبه «۰۷ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت تلاش می‌کند جاییکه مصارف مؤثریت ندارد آن را کم و در جاییکه مؤثریت آن بیشتر است مصارف آن را از طریق بودجه ملی تمویل می‌کند.

سهراب بهمن
سهراب بهمن

او افزود:

"حکومت افغانستان دنبال این است که منابع عایداتی خویش را بیشتر سازد و در کنار آن بتواند روند رشد اقتصادی را توسعه بدهد تا افغانستان از لحاظ اقتصادی به پا ایستاده شود و در جاییکه نیاز باشد و دیده شود مؤثریت مصارف در آن‌جا خوب نیست واضح است که در آن‌جا مصارف را کم می‌سازیم و در جاهاییکه مؤثریت بیشتر است در آنجا‌ها مصارف حکومت افغانستان از طریق بودجه ملی تمویل خواهد شد."

این در حالیست که در کنفرانس بین‌المللی جنیوا از حکومت افغانستان خواسته شده تا مصارف را کم کرده و حرکت را به‌خاطر خودکفایی آغاز کند.

در این نشست که ظاهراً بر ادامۀ همکاری‌ها به افغانستان تأکید می‌شود، اما بر اساس گزارش‌ها در نشست بین‌المللی جنیوا تاریخ مشخص به خاطر کاهش مصارف و متوقف شدن کمک‌ها برای افغانستان اعلان می‌شود.

در نشست جنیوا علاوه بر رئیس جمهور غنی و رئیس اجرائیه، وزرای خارجه، معینان و نماینده‌های خاص حدود ۶۲ کشور و نماینده‌های ۳۵ نهاد بین‌المللی کمک کننده اشتراک کرده اند.

از سوی هم در این نشست اتحادیه اروپا ۴۷۴ میلیون یورو کمک برای افغانستان را اعلان کرد.

بر اساس گزارش‌ها، این کمک در بخش‌های، دولت‌سازی، اصلاحات سکتور عامه، صحت، انتخابات و مهاجرین و بی‌جا شده‌ها به مصرف می‌رسد.

در عین حال کمیسیون اقتصادی ولسی جرگه می‌گوید، حکومت افغانستان توانایی این را ندارد که در مدت کم از لحاظ اقتصادی خودکفأ شود.

سید اکرام یک تن از اعضای این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"اگر کمک‌های جهانی کم شود، حکومت افغانستان مجبور است که مصارف را از بودجه ملی تمویل کند که با آن بودجه عادی و انکشافی کم می‌شود و با آن بی‌کاری نیز افزایش می‌یابد که این مسایل تأثیر مستقیم بالای افزایش ناامنی‌ها دارد."

آقای اکرام می‌گوید، زمانیکه ناامنی‌ها در افغانستان افزایش یابد تأثیر مستقیم بالای منطقه و جهان دارد و به‌گفته وی به همین دلیل جامعه جهانی مجبور است که پیش از همه این مشکل را حل و با حکومت افغانستان همکاری کند تا در طولانی مدت این کشور از لحاظ اقتصادی متکی به خود شود.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG