لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۲

ریاست اجرائیه: امریکا می‌کوشد تا هیئت طالبان با هیئت کابل گفتگو کند


ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان، قصر سپیدار
ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان، قصر سپیدار

با وجودی که طالبان در سه روز گذشته به گونۀ پیهم دیدار احتمالی نماینده‌های شان با هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان را رد کرده، اما حکومت افغانستان هنوز برای این دیدار خوشبین است.

ریاست اجرائیه می‌گوید، برخی کشور‌های متحد افغانستان به خصوص امریکا در تلاش این هستند تا نماینده‌های طالبان با هیئت مذاکره کننده حکومت در ابوظبی گفتگو کند.

فریدون خوزون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
فریدون خوزون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

فریدون خوزون معاون سخنگوی این ریاست روز چهارشنبه "۲۸ قوس ۱۳۹۷" به رادیو آزادی گفت:

"ما هنوز هم خوشبین هستیم و امیدواری است که طالبان با تیم مذاکره کنندۀ افغانستان دیدار داشته باشد، دوستان امریکایی و منطقوی ما تلاش دارند که زمینه‌سازی کنند و طالبان را تشویق کنند تا مذاکرات رو در رو میان طالبان و تیم مذاکره کننده حکومت فراهم شود."

روز گذشته ارگ ریاست جمهوری افغانستان نیز با نشر یک خبرنامه گفته‌است، تیم مذاکره‌ کنندۀ حکومت این کشور به رهبری عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر رئیس جمهور برای آغاز گفتگوهای قریب‌‌الوقوع با هیئت طالبان و آماده‌گی برای نشست رو در رو بین دو طرف وارد ابوظبی شده‌است.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز چهارشنبه در صحبت تیلیفونی به رادیو آزادی گفت، نماینده‌های این گروه که به ابوظبی پایتخت امارات متحدۀ عربی رفته با هیئت مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان دیدار نخواهند کرد.

آقای مجاهد می‌گوید، احتمالاً مذاکرات هیئت طالبان با زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان امروز نیز ادامه یابد.

این در حالی‌است که روز دوشنبه و سه‌شنبه نیز نماینده‌های طالبان با زلمی خلیل‌زاد در ابوظبی پایتخت امارات متحدۀ عربی دیدار و گفتگو کرده‌اند.

بر اساس یک اعلامیۀ گروه طالبان، نماینده‌های این گروه روز دوشنبه با مقام‌های بلند رتبه عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی نیز دیدار کرده‌اند.

به دنیال این دیدار‌ها برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که در جریان این گفتگو‌ها زلمی خلیل‌زاد آتش‌بس شش ماهه در افغانستان را پیشنهاد کرده و هم‌چنان از طالبان خواسته تا با حکومت افغانستان گفتگو کند.

برخی روزنامه‌های چاپ امروز کابل بدون ذکر کدام منبع نگاشته‌اند که نماینده‌های طالبان در بدل پذیرفتن پیشنهادات خلیل‌زاد، ایجاد حکومت مؤقت، رهایی زندانیان خود و بیرون ساختن نام سران این گروه از لیست‌های سیاه را مطرح کرده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان که روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد مطرح شدن این موارد در جریان این گفتگو‌ها را رد کرده گفت، خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان و بمباران اخیر در کشور از موضوعات مهم مورد بحث از سوی نماینده‌های این گروه می‌باشد.

برخی کارشناسان افغان نیز به این باور اند که امکان گفتگو میان نماینده‌های طالبان و تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان موجود نیست.​احمد سعیدی کارشناس افغان

​احمد سعیدی یکی از این کارشناسان که روز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت:

"جلسه در امارات امروز خاتمه می‌یابد و در حال ختم شدن است، با وجودی که امریکا، سعودی و امارات پا فشاری کردند، ولی طالبان حاضر نشدند تا با هیئت افغانستان دیدار کنند."

سعیدی هم‌چنان می‌گوید، از این‌که گروه طالبان بیشتر به تعیین تاریخ خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان پا فشاری می‌کند ممکن در صورت این کار نماینده‌های طالبان در آینده حاضر شوند با تیم مذاکره کنندۀ حکومت دیدار کنند.

به‌گفته وی در حال حاضر امریکا نیز حاضر نیست تا پیش از دیدار نماینده‌های طالبان با هیئت حکومت افغانستان در باره تاریخ خروج نیرو‌هایش از این کشور تصمیم بگیرد.

گزارش: نصرت پارسا

مرتبط

XS
SM
MD
LG