لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

عباس عراقچی: ایران از گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان (راست) در جریان ملاقات با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در کابل
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان (راست) در جریان ملاقات با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در کابل

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در دیدارش با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان روی گفتگوها میان مقام‌های ایرانی و نماینده‌های طالبان بحث کرده‌است.

آقای عراقچی دیروز شنبه به کابل آمد و نخست با رئیس جمهور محمد اشرف غنی دید.

دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه افغانستان با نشر یک اعلامیه با آن که جزئیات زیاد در مورد این ملاقات ارائه نکرده اما گفته است که عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران اطمینان داد که گفتگوی آن‎ها با نماینده‌های طالبان بر اساس همآهنگی با حکومت افغانستان انجام شده‌است.

آقای عراقچی هم‌چنان گفته‌است که ایران از گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند.

در اعلامیه ریاست اجرائیه آمده‌است که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی از ایران ابراز سپاس کرد که در مورد مذاکرات مقام هایش با طالبان، حکومت افغانستان را در جریان گذاشت و هم‌چنان اصول مذاکرات حکومت افغانستان با گروه‌های دهشت افگن را به آقای عراقچی بیان کرده‌است.

پیش از این عباس عراقچی با رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز ملاقات کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین ملاقات با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در کابل
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین ملاقات با عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران در کابل

در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان که دیروز نشر شد آمده‌است که عباس عراقچی در ملاقاتش با رئیس جمهور افغانستان اطمینان داد که کشورش به این که افغان‌ها باید رهبری و مالکیت گفتگو با طالبان را داشته باشند ارج می‌گذارد.

معاون وزیر خارجه ایران در حالی از کابل بازدید کرد که در کنار افزایش تلاش‌های صلح از سوی مقام‌های افغان و امریکایی، رفت و آمدهای مقام‌های ایرانی به کابل نیز در این اواخر افزایش یافته‌است.

علی شمخانی مشاور امنیت ملی ایران به تاریخ ۲۶ ماه دسمبر به کابل آمده بود.

آقای شمخانی برای نخستین بار از ملاقات میان مقام‌های ایرانی با نمایندگان طالبان پرده برداشت و گفت که در این مورد به حکومت افغانستان معلومات داده‌است.

سؤال اینجاست که آیا دید و بازدید مقام‌های ایرانی از کابل، تغییر در سیاست این کشور در قبال افغانستان است؟

خالد پشتون عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان در پاسخ به رادیو آزادی گفت که ایران تلاش دارد تا قدرت و اهمیت سیاسی اش را به جهانیان نشان دهد.

آرشیف، خالد پشتون عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، خالد پشتون عضو کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"ایران با تحریم‌های امریکا و جامعه جهانی روبروست، پول ایران بی ارزش شده و این کشور با بحران اقتصادی دچار است و از سوی دیگر ایران در تلاش است تا ائتلاف اش را با روسیه نگهدارد و به آن‌ها نشان دهد که نقش اش در افغانستان نیز با اهمیت می‌باشد و به جهانیان نشان دهد که اگر تحریم‌ها را رفع نکنند با درد سر از سوی ایران مواجه خواهند شد. در نهایت ایران تلاش دارد که با پاکستان در منطقه نیز خودش را مقایسه کند زیرا پاکستان سابقه خوب در رفاقت با جامعه جهانی دارد اما به نظر من این را نمی‌تواند."

در حال حاضر در تلاش‌های صلح افغانستان، زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پیشتاز است.

بر اساس گزارش‌ها، آقای خلیل‌زاد بزوی با نماینده‌های طالبان در عربستان سعودی نیز ملاقات خواهد کرد.

پیش از این آقای خلیل‌زاد رسماً با نماینده‌های طالبان در ابوظبی دیدار کرده بود.

هم‌چنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز جمعه اعلان کرد که در بهار امسال میزبان یک کنفرانس سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و ترکیه در مورد وضعیت افغانستان خواهد بود.

اگر طرف‌های فعال در روند صلح افغانستان ارزیابی شوند روشن است که روابط ایران با امریکا و بیشتر کشورهای غربی خوب نیست، به باور خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان ایران با نشان دادن روابط نزدیک اش با طالبان در این مقطع زمانی می‌خواهد امیتازگیری کند و خودش را برای امریکا و دیگر متحدان آن که فعلاً در چوکات مأموریت قاطع ناتو در افغانستان عسکر دارند با اهمیت ثابت سازد.

به گفته آقای پشتون، ایران نمی‌تواند یک دوست با اعتماد برای افغانستان باشد و به باور وی، ایران در مسایل مهم استراتژیک مانند تقسیم آب با افغانستان منافع اش را در خطر می‌بیند و هیچگاه از یک نظام منتخب و با ثبات در افغانستان حمایت نخواهد کرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG