لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

غنی: افغانستان از یک کشور وارد کننده در حال تغییر به یک کشور صادر کننده می‌باشد


رئیس جمهور غنی میگوید که افغانستان در حال حاضر به چهاراه آسیا مبُدل شده و از لحاظ واردات و صادرات یک کشور محاط به خشکه نیست.

رئیس جمهور غنی میگوید که افغانستان از یک کشور وارد کننده در حال تغییر به یک کشور صادر کننده می‌باشد.

آقای غنی که به روز یکشنبه در مراسم انتقال اولین کاروان اموال تجارتی به بندر چاه‌بهار در ولایت نیمروز سخنرانی میکرد از صادرات افغانستان به گونه سالانه یک میلیارد دالر یاد کرده و تاکید کرد که صادرات این کشور سالانه به دو میلیارد افغانی خواهد رسید.

وی گفت هر چیزیکه از افغانستان صادر میگردد میلیون‌ها افغان را با جهان وصل میکند.

او افزود:

"امروز افغانستان از یک کشور وارد کننده در حال تغییر به یک کشور صادر کننده میباشد این شروع کار است تغییر آن بالای زنده‌گی ما دوام دار و پایدار است، هرچیزیکه از افغانستان صادر میشود صدها قریه افغانستان و میلیون‌ها مردم ما را با جهان وصل میکند، زبان وصل زبان اقتصادی است."

حکومت افغانستان میگوید که برای اولین بار۵۷۰ تن اموال تجارتی از طریق بندرچاه بهار به شهر ممبی هندوستان صادر گردید.

پروژه بندر چاه‌بهار در سال ۲۰۱۶ میلادی از سوی افغانستان، ایران و هندوستان به بهره برداری سپرده شد که این برای ترانزیت افغانستان یک پروژه مهم میباشد.

چاه‌بهار برای رسیدن افغانستان به آب‌های بین المللی از همه کرده راه نزدیک و ارزان است.

هندوستان سال قبل از همین راه گندم را به افغانستان وارد کرد اما این بار نخست است که اموال افغانی از طریق بندر چاه‌بهار به بیرون از کشور صادر میگردد.

یما یاری وزیر فواید عامه افغانستان که در این نشست سخنرانی می کرد گفت که در اولین بسته صادراتی اموال افغانی به هندوستان، سنگ‌های تالک و دیگر صادرات شامل میباشد.

آقای یاری گفت که در بندرچاه‌بهار ۱۵۰ شرکت افغانی به ارزش ۵۰ میلیون دالر سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی همچنان گفت که بندر چاه‌بهار در تناسب به بنادر عباس و کراچی یک راه ارزان خوانده میشود بخاطریکه به گفته آقای یاری یک کانتینربین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دالر مصرف کمتر دارد.

او افزود:

"بندر چاه‌بهار دارای مزیت‌های خوب ترانزیتی برای صادرات و واردات کشور بوده که افغانستان را از انحصار و وابسته‌گی ترانزیتی‌رهایی بخشیده و زمنیه ترانزیت منطقه‌یی و فرا منطقه‌یی را فراهم می‌سازد، کاهش مصارف در حمل و نقل اموال و همچنان مصئونیت محموله‌ها، رعایت اصول و موازین بین المللی در خصوص انتقال کالا یکی دیگر از مزیت‌های بندرچاه‌بهار تلقی می‌گردد."

یما یاری وزیر فواید عامه افغانستان
یما یاری وزیر فواید عامه افغانستان

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید که استفاده از بندر چاه‌بهار سبب صرفه جویی مصارف تجار افغان در بخش ترانسپورت میگردد.

در این نشست سفرای هند و ایران در مورد گسترش کمک های اقتصادی میان سه کشور صحبت کردند.

رضا بحرامی سفیر ایران در کابل گفت که افتتاح چاه‌بهار پیام وصل کشورهای منطقه میباشد این نه تنها پروژه مشترک سه کشور بوده بلکه در آینده کشورهای آسیایی میانه نیز از آن استفاده کرده میتوانند.

او افزود:

"پیام این جشن ما مشارکت منطقوی است، پیام نشست ما دوری از خشونت و پیوست منطقه توسعه منطقه و تولید ثروت به مردم منطقه است ما امروز در این نشست ثابت کردیم که این منطقه ظرفیت های دارد که این ظرفیت ها میتواند توسط مقامات و مردم منطقه مورد استفاده قرار گرفته و به ثبات منطقه کمک کند."

سفیر هند در کابل با اشاره به گسترش تجارت افغانستان وهند گفت صادرات افغانستان به کشورش ۴۰ فیصد افزایش یافته است.

به همین گونه وینی کمار سفیر هند در کابل با اشاره به گسترش تجارت افغانستان وهند گفت صادرات افغانستان به کشورش ۴۰ فیصد افزایش یافته است.

بندرچاه‌بهار از سمت شمال به افغانستان و کشورهای آسیایی میانه و از شرق با پاکستان و از طرف جنوب به آب های هند وصل شده است.

حکومت افغانستان میگوید که گسترش روابط تجارتی با هند و ایران، رسیدن اموال افغانی دیگر بازارهای جهان، رشد تولیدات داخلی و بازاریابی، پیدا کردن راه آسان و ارزان به تجارت و ترانزیت، دسترسی به کشورهای اروپایی، تخفیف در صادرات و واردات به تجار افغان و شماری از فواید دیگر چیزیست که افغانستان از طریق بندرچاه‌بهار آن‌را بدست میآورد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG