لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

بلخی: ترکیه و یونان وعده کرده‌اند که مهاجرین افغان را به زور اخراج نمی‌کنند


آرشیف، یک مهاجر در اروپا
آرشیف، یک مهاجر در اروپا

وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان می‌گوید که مقامات ترکیه و یونان با وی تعهد کرده‌اند که مهاجرین افغان را به گونه اجباری از کشورهای‌شان اخراج نمی‌کنند.

سید حسین عالمی بلخی روز دوشنبه ۲۷ حوت ۱۳۹۷ در یک نشست خبری در کابل گفت که حین سفرش به ترکیه و یونان با مقامات آن کشورها در خصوص مشکلات مهاجرین افغان گفتگو کرده‌است.

سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر امور مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان

وی گفت:

"مهاجرین که از ایران به ترکیه و یا جاهای دیگر انتقال می‌گردند، آن‌ها قربانیان استند، و ما باید بجای مبارزه در برابر قربانیان که از ترس مرگ فرار می‌کنند و به کشورهای دیگر پناه می‌برند در برابر قاچاقبران مبارزه کنیم، من آنجا روی این تأکید کردم که هنوز هم افغانستان یک کشور نا امن است و مردم که به این کشورها می‌روند این به معنای آن نیست که آن‌ها یک زنده‌گی آرام را رها کرده و به مهاجرت دل خوش می‌کنند."

وزیر مهاجرین و عودت کننده گان از کاهش مهاجرت افغان‌ها به کشورهای اروپایی از راه ایران، ترکیه و روسیه نیز خبر داد اما ارقام دقیق ارائه نکرد.

آقای بلخی گفت که در کل از این مسیر در مدت یک سال یکصدو هفتاد هزار مهاجر از کشورهای مختلف به اروپا رفته اند، که تعداد زیاد مهاجرین افغان در جمع‌شان شامل می‌باشد.

بیشتر آن عده مهاجرین افغان که می‎خواهند خود را به اروپا برسانند از راه ایران، ترکیه و یونان به حیث ترانزیت استفاده می‌کنند.

افغان‌های که در این کشورها زنده‌گی می‌کنند همیشه از نبود امکانات و برخورد نا مناسب شکایت دارند.

چندی قبل یک مهاجر افغان بنام الیاس هادی از کمپ موریا در یونان از طریق پیام تیلیفونی به رادیو آزادی گفت که در این کمپ مهاجرین افغان از کشتن گرفته تا آزار و اذیت جنسی، لت و کوب و انواع مشکلات دیگر روبرو استند.

مقامات افغان بارها در کشورهای خارجی روی حل مشکلات مهاجرین افغان و آن کشورها نیز از همکاری‌شان در این بخش تعهداتی سپرده‌اند اما داود مایار کارشناس امور بین‌المللی افغان می‌گوید که رهبران کشورها تنها تعهد می‌کنند اما در عمل چیزی وجود ندارد.

آقای مایار می‌گوید که شماری از کشورها از موضوع مهاجرت به حیث ابزار سیاسی استفاده می‌کنند.

وی گفت:

"به باور من آن‌ها تا اندازه این مسایل را عملی می‌کنند که منافع سیاسی‌شان با آن گره خورده باشد، یا جنبه سیاسی آن طوری باشد که گاهی بخواهند به حکومت افغانستان نشان دهند که ما با شما روابط خوب داریم و باز در آن جا برای مهاجرین یک اندازه سهولت‌ها را فراهم می‌کنند."

آقای مایار از حکومت افغانستان می‌خواهد که برای مردم در داخل کشور زمینه کار را فراهم ساخته و جلو مهاجرت افغان‌ها را بگیرد.

اما در کل نبود امنیت، مشکلات اقتصادی، بی‌کاری و شماری دیگر از مسایل چیزیست که به سبب آن افغان‌ها مجبور به مهاجرت می‌شوند و کشور شانرا ترک می‌کنند و برای دریافت یک زنده‌گی آرام به سفری که خالی از مشکلات و خطر نیست دل خوش می‌کنند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG