لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

برگزاری میله سمنک در بدخشان


شماری از زنان در حال پختن سمنک و خواندن آهنگ‌های بهاری در میلۀ بهاری در ولایت بدخشان. ۱ اپریل ۲۰۱۹/ رادیو آزادی/ عکس:‌ نعمت‌الله احمدی
شماری از زنان در حال پختن سمنک و خواندن آهنگ‌های بهاری در میلۀ بهاری در ولایت بدخشان. ۱ اپریل ۲۰۱۹/ رادیو آزادی/ عکس:‌ نعمت‌الله احمدی

در اوج تنش‌ها و درگیری‌ها میان مخالفان و نیروهای دولتی و نیز گسترش ناامنی‌ها تا چند کیلومتری شهر فیض‌آباد مرکز بدخشان در گوشۀ از این شهر شماری از بانوان و دختران گردهم آمده‌اند و با برگزاری میله سمنک، به زنده‌گی آهنگ امید می‌خوانند و چشم به افق‌های دور می‌دوزند.

لینا شیرزاد، یک تن از بانوان بدخشان می‌گوید، تجلیل از مناسبت‌های این چنینی در به وجود آوردن ایجاد همآهنگی، زنده نگهداشتن میراث‌های فرهنگی، تحمل و یک‌دیگر پذیری و کثرت باوری نقش اساسی و برازنده دارد.

لینا شیرزدا یک تن از اشتراک کنند‌ه‌گان در مورد چنین می‌گوید:

"میلۀ سمنک یکی از جشن‌های است که همه ساله در اطراف و اکناف افغانستان برگزار می‌شود، همه زنان گرد هم می‌آیند و این جشن را تجلیل می‌کنند و این وانمود می‌سازد که زنان افغانستان به خصوص زنان بدخشانی در هر وضعیتی که قرار بگیرند ایستاد هستند و کار و تلاش می‌کنند و پیام این جشن این است که زنان و دیگر اقشار جامعه را به همدیگر پذیری و صلح دعوت می‌کند."

خاطره دانش، یک تن از زنان اشتراک کننده در این جشن می‌گوید، آرزو دارند تا روزی در سایه صلح بتوانند پای این‌گونه مراسم را تا روستاهای دور دست بدخشان بکشانند و زنان گیر مانده در زندان سیاه پندارهای مردانه، آزادی‌شان را تجلیل کنند.

به‌گفته وی میلۀ سمنک یکی از جشن‌های دیرینه و سنتی شهروندان بدخشان است که شماری از بانوان با آمدن فصل بهار و نوروز، یک روز را به هدف تجلیل از میلۀ سمنک اختصاص می‌دهند و با نواختن دف و خواندن آهنگ سمنک از این روز تجلیل می‌کنند.

خانم دانش می‌افزاید:

"جشن سمنک از سالیان دراز است که از طرف خانم‌ها تجلیل می‌شود و این مراسم به گونۀ است که شب نشینی‌ها به میان می‌آید و خانم‌ها دور هم جمع می‌شوند و با سرود و آواز خوانی و دف زدن میلۀ سمنک را برگزار می‌کنند."

شماری از زنان در حال پختن سمنک در ولایت بدخشان. ۱ اپریل ۲۰۱۹/ رادیو آزادی/ عکس:‌ نعمت الله احمدی
شماری از زنان در حال پختن سمنک در ولایت بدخشان. ۱ اپریل ۲۰۱۹/ رادیو آزادی/ عکس:‌ نعمت الله احمدی

آلینا غیاثی رئیس امور زنان بدخشان و برگزار کننده جشن می‌گوید که همه ساله شماری زیاد از زنان را به منظور تجلیل از رسم و عنعنات قدیمی‌شان که همانا پختن سمنک است دور هم جمع می‌کند.

به‌گفته وی در این مراسم آنان افزون بر پخته نمودن سمنک و گشت‌وگذار در اطراف و اکناف شهر می‌خواهند که توانمندی‌های زنان را به نمایش بگذارند.

وی گفت:

"با توجه به وضعیت فعلی که در بدخشان و افغانستان وجود دارد، شرایط نا امن و نا مناسب و معضلات که سد راه خانم‌ها وجود دارد، می‌خواهیم که با برگزاری این جشن بیان نمائیم همانگونه که گفته می‌شود زنان صلح‌‌جو هستند ما خواهان یک آرامش و آمدن صلح هستیم و هم‌چنان این را بیان می‌کنیم که هر حالتی که باشد حضور ما در اجتماع هست و به‌خاطر رفع تمام موانع فراه راه زنان ایستاده‌گی می‌کنیم."

میله سمنک، یکی از میراث‌های فرهنگی برجا مانده از پیشنیان حوزه ‌فرهنگی-تمدنی آریانا است، مردمان این حوزه همه ساله با آغاز سال جدید و بهار نو، ضمن برگزاری مناسبت‌های ویژه‌ای نوروزی با برگزاری میله سمنک چون طعم شیرین آن، آرزوی سال پُر از مهر و شیرینی را با دست دعا از بارگاه خداوند می‌نمایند.

گزارش: نعمت‌الله احمدی

XS
SM
MD
LG