لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

جاده‌های پُر آب کابل بار دیگر برای مردم چالش آفرین شده‌است


آرشیف/ جاری شدن آب باران به روی سرک ها این تصویر از سرک مکروریان اول شهر کابل است
آرشیف/ جاری شدن آب باران به روی سرک ها این تصویر از سرک مکروریان اول شهر کابل است

شاروالی کابل می‌گوید تنها ایجاد یک کانال در شهر کابل ده و نیم میلیون دالر هزینه داشته است.

عبور از آب‌های یونان و راه‌های قاچاقی اینجا، در پایتخت به شوخی و یا هم می‌شود گفت به ضرب و المثلِ مُبدل شده است.

جاده‌های پُر آب کابل این روزها بار دیگر برای همه‌گان چالش آفرین شده است.

جاده هوا شناسی کابل، خیلی از باشنده‌گان این محل به علت پرآب بودن جاده‌ها می گویند حتا تا نیمه روزها نمی‌توانند برای کار و بار از خانه بیرون بروند.

او افزود:

"خانه ما در همینجا است روزانه از خانه بیرون شده نمی‌توانیم، برای حکومت صدا می‌زنیم که به‌خاطر خدا دگه رحم کنید پول‌ها را بیجا مصرف نکنید، دل بسوزانید به یک غریب و بیچاره، نه زن ما نه اولاد ما از این جاده‌ها عبور نمی‌توانند خودما برای کار بیرون رفته نمی‌توانیم تا دیوارهای خانه آب است."

در خیلی از بخش‌ها این آب‌ها به خانه‌ها نیز آسیب زده‌است.

معضل زیر آب شدن جاده‌های کابل نه تنها سبب به‌میان آمدن ازدحام ترافیکی و عبور و مرور پایتخت نشینان شده‌است بل در شماری از بخش‌ها حتا شاگردان از رفتن به مکتب باز مانده اند.

جاری شدن آب باران به جاده‌های کابل
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:16 0:00

اینجا مصطفی یکی از شاگردان که می‌کوشد از آب‌ها عبور کند و خودش را به مکتب برساند و اما به علت بند بودن تنها جادۀ که منتهی می‌شود به مکتب و خانه او می‌گوید مکلف است در صنف حضور نداشته باشد.

او افزود:

"مکتب نمی‌رویم سه روز شد که نه رفتیم دگه راه ندارد او طرف کوچه بند است و از اینسو که باید برویم آب تا کمر ما می‌رسد نمی‌توانیم مجبور دگه غیر حاضری کنیم."

اینجا باران‌های روزهای اخیر در شهر کابل بازار گرم برای افرادی شده‌است که با داشتن کراچی دست داشته باید افراد را از یکسو به‌سوی دیگر جاده‌ها انتقال دهند.

اما برای کارگران شهرداری در سر ساز شده‌است و این کارمندان مکلف اند روزانه آب‌های جاده‌ها را توسط تانکرها انتقال دهند.

او گفت:

"ولا پنج بجه صبح بود که آمدیم، دیشب هم تا دو بجه شب کار کردیم در شهر، اینجه از صبح که کار می‌کنیم ماشین را که خاموش می‌کنیم پس آب میآید، مجبور دگه چه کنیم همینجا وظیفه ما است حال مردم بیچاره چطور کنند که کار نکنیم؟"

با بارش باران و برف، جاده‌های پایتخت بار دیگر به دریاچه‌های کوچک مبُدل شده اند، جاده های که به گفته خیلی از شهروندان برای ساخت و ساز آن، شهرداری کابل میلیون‌ها دالر را هزینه کرده‌است.

این شهروندان می‌گویند هرچند این معضل سالهاست وجود داشته‌است، اما شهرداری در بخش مسیر دهی آب‌های جمع شده به علت باران‌ها، کار بنیادی انجام نداده‌است.

نبود کانال آب‌های زیر زمینی و معیاری نبودن جاده‌ها از علت‌های عمده زیر آب رفتن جاده‌های شهر کابل گفته می‌شود.

با این وصف تا کنون شهرداری کابل در بخش‌های از این شهر از بهر گردآوری آب‌های جاده‌ها کانال‌ها ساخته‌است و اما پایتخت نشینان می‌گویند به علت معیاری نبودن، این کانال‌ها تاثیری در حال این معضل نداشته‌است.

شاروالی کابل می‌گوید در سال روان چالش که از این رهگذر در سال‌های گذشته سر راه شهروندان پایتخت قرار داشت اکنون محسوس و ملموس نیست زیرا و با ایجاد کانال به این معضل پایان بخشیده‌اند.

جلیل احمد سلطانی سخنگوی این اداره:

"کانال وزیر آباد که از چهار راهی پروان سوم تا شمال میدان هوایی امتداد پیدا می‌کند و بسیار اساسی ساخته می‌شود، از بهار تا زمستان سال ۱۳۹۷ تا ۷۰ فیصد کارش پیش رفت، اما به علت باران‌ها نشد کار را پیش ببریم، برای مردم اطلاع دادیم، تا دو ماه دیگر بخیر این کانال بزرگ ساخته میشه، اما برای این‌که این مشکل از کنترول بیرون نشود، تیم کاری ما با تانکر‌ها این آب‌ها را تخلیه می‌سازند و مانند گذشته شما دیدید که وجود نداشته‌است."

اما اینجا انتقال آگاهان چیز دیگر است و می‌گویند با ایجاد کانال نباید معضل زیر آب شدن جاده‌ها را پایان داد.

آگاهان بخش جاده سازی با انتقاد سخت از شهرداری کابل، می‌گویند در چندسال گذشته شهرداری کابل نه توانسته است جاده‌های معیاری با آب‌رفت‌های لازم بسازد و به گفته آنان دند شدن آب به‌روی جاده‌های اسفالت، عمر این جاده‌ها را به نصف کاهش می‌دهد و یکی از علت‌های که جاده‌های شهری در زمان کم تخریب می‌شوند، ساختمان غیر معیاری این جاده‌ها گفته شده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG