لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

رئیس جمهور غنی: در بخش‌های مهم صنعت و تجارت پیشرفت‌ها بسنده نیست


رئیس جمهور غنی روز شنبه در مراسم تجلیل از هفته صنعت
رئیس جمهور غنی روز شنبه در مراسم تجلیل از هفته صنعت

رئیس جمهور غنی می‌گوید، هر چند افغانستان در بخش‌های مهم صنعت و تجارت پیشرفت‌های داشته اما این بسنده نیست و باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

افغانی شدن مدیریت سرمایه گذاری، تهیه پالیسی صنعتی توسط مشاورین داخلی، تغییر محیط سرمایه گذاری از پیشرفت‌های اند که حکومت افغانستان در چند سال اخیر در بخش سرمایه گذاری و صنعت داشته‌است.

رئیس جمهور غنی روز شنبه در مراسم تجلیل از هفته صنعت با اشاره به این پیشرفت‌ها گفت، در بخش صنعت و تجارت باید کارهای واقدامات بیشتر صورت گیرد:

"امروز در بخش‌های مختلف از فولاد گرفته تا تولید سیم الی چاپ و مرغداری صد‌ها ساحه دیگر سرمایه گذاران افغانستان سرنوشت این کشور را تغییر داده‌اند از مواردی که سکتور خصوصی پیشنهاد کرده‌اند اکثریت‌شان یا حل شده و یا هم قابل حل است اما این همه کافی نیست و من واقعاً افتخار می‌کنم که امروز از هفته صنعت در کشور در شرایطی تجلیل می‌شود که صنعت کاران ما قدم‌های بزرگی برداشته‌اند."

رئیس جمهور غنی در این نشست از تاجران و صنعت کاران خواست مشکلات شان‌را مشخص سازند تا یک راه حل برای آن جستجو گردد.

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنعت، افتتاح دهلیز‌های هوایی با برخی کشورهای منطقه، آغاز روند صادرات به خارج از کشور از طریق بندر چابهار، بازاریابی اموال تجارتی افغانستان در خارج، ایجاد راه‌های ترانزیتی با کشورهای چین، قزاقستان، هند و ازبکستان از پیشرفت‌های اند که در بخش تجارت و صنعت صورت گرفته‌است.

اما شماری از صنعتکاران و تاجران هنوز هم از مشکلات موجود سد راه کارهایشان شکایت می‌کنند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع می‌گوید، به دلیل مشکلات مانند کمبود برق، نبود زیربنا‌ها، مساعد نبودن زمینه سرمایه گذاری حدود ۲۰۰ فابریکه در بخش معادن از فعالیت باز مانده‌است.

در عین حال اتاق صنایع و معادن می‌گوید، در حال حاضر دو صدو هشتاد هزار تن در ۳۲۰۰ فابریکه در سراسر این کشور مصروف کار اند و ۳۵ سکتور به حالت خودکفایی و نیمه خود کفایی رسیده‌است.

شیرباز کمین زاده رئیس این اتاق در صحبت به رادیو آزادی گفت، پیشرفت‌ها در زمینه صنعت و سرمایه گذاری بسیار بطی بوده‌است.

آرشیف/ شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنایع و معادن
آرشیف/ شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنایع و معادن

وی مشکلات صنعت کاران و سرمایه گذاران را چنین بیان می‌کند:

"مگر تا کنون هم کدام پالیسی حمایتی از صنایع افغانستان نداریم، صنعت افغانستان با مشکلات مانند قاچاق، عدم موجودیت زیربنا، نبود کریدت، نبود انرژی کافی و معیاری روبه‌رو است و این مشکلات صنعت را به قسمی‌که باید حرکت کند و توقع مردم افغانستان است به همان قسم حرکت نمی‌کند."

اما اجمل احمدی وزیر صنعت و تجارت که در این نشست حضور داشت گفت، وضعیت تجارت و صنعت در کشور رو به بهتر شدن است و تلاش‌ها بر اینست که افغانستان از یک کشور وارداتی به صادراتی مبُدل گردد.

به اساس معلومات وزارت صنعت و تجارت، میزان صادرات افغانستان از ۶۰۰ میلیون دالر به یک میلیارد دالر رسیده و در سال آینده بیشتر خواهد شد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG