لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

ارگ: پس از این کارهای عمدۀ صلح توسط وزارت دولت در امور صلح به پیش برده می‌شود


د افغانستان ارګ
د افغانستان ارګ

هم‌زمان با تعیین وزیر دولت در امور صلح ریاست جمهوری می‌گوید بعد از این مسایل وابسته به صلح را این وزارت برعهده خواهد داشت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که به اساس پیشنهادات لویه جرگه مشورتی صلح، کار روی چگونگی ایجاد اصلاحات در شورای عالی صلح نیز جریان دارد.

او افزود: "در جریان استید که در لویه جرگه مشورتی صلح روی اصلاحات در شورای عالی صلح تأکید شده بود آن اصلاحات صورت خواهد گرفت اما این‌که وسعت اصلاحات چگونه است حرف زدن در مورد آن قبل از وقت است اما فعلاً بخش عمده برنامه صلح توسط وزارت دولت در امور صلح به پیش برده می‌شود."

به اساس فرمان تازه رئیس جمهور غنی، سلام رحیمی رئیس پیشین دفتر ریاست جمهوری به‌حیث نماینده خاص رئیس جمهور و وزیر دولت در امور صلح گماشته شده‌است.

شورای عالی صلح افغانستان حدود نه سال قبل در زمان حکومت حامد کرزی به اساس پیشنهاد ۱۶۰۰ نماینده لویه جرگه ایجاد شد که بیش از ۶۰ عضو دارد.

بیشتر اعضای این شورا را رهبران پیشین جهادی، عالمان دین، قوماندان پیشین جهادی و بزرگان قومی تشکیل می‌دهند.

اما انتقادها بیشتر مبنی براین است که این شورا با ساختار متجانس و داشتن اعضای زیاد نتوانست در این چند سال دست آورد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

محمد امین وقاد عضو شورای رهبری شورای عالی صلح می‌گوید در هشت ماه اخیر این شورا هیچ نشستی را برگزار نکرده‌است.

او افزود: "شورای عالی صلح در خاموشی و تعطیل به سر می‌برد نه اعلام لغو آن شده و نه هم عملاً نشستی داشته‌است به‌زودی معلوم خواهد شد که به شورای عالی صلح نیاز است یا نه آیا دوباره فعال می‌شود و یا نه."

شماری از آگاهان امور می‌گویند، اگر امور صلح توسط هر دو نهاد به پیش برده می‌شود پس باید در کار وزارت در امور صلح و شورای عالی صلح تفکیک به میان آید.

خالد سادات یکی از این آگاهان می‌گوید امور صلح باید به شورای عالی صلح و پس از امضای توافق صلح، تطبیق این موافقه به وزارت دولت در امور صلح سپرده شود.

او افزود: "اگر وزارت دولت رکن دولت در امور صلح گردد یک گپ خوب است زمانی‌که طالبان با امریکا و بعد با حکومت افغانستان توافقنامه صلح را امضأ کنند آن زمان برای تطبیق کارهای تخنیکی آن وزارت دولت در امور صلح مهم می‌باشد."

این در حالیست که همین حالا هفتمین دور گفتگوها میان ایالات متحده و طالبان برای پایان بخشیدن به جنگ افغانستان در دوحۀ پایتخت قطر جریان دارد.

XS
SM
MD
LG