لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

اداره محلی بامیان: اکثریت معتادین مواد مخدر در بامیان زنان و اطفال استند


آرشیف/ یکی از زنان معتاد در کابل این عکس جنبۀ تزئینی دارد
آرشیف/ یکی از زنان معتاد در کابل این عکس جنبۀ تزئینی دارد

اکثریت معتادین و افراد متاثر از مواد مخدر در ولایت بامیان را کودکان و نو جوانان تشکیل می‌دهند.

بیش از ۱۱ فیصد نفوس ولایت بامیان متاثر از اعتیاد هستند.

مقامات محلی بامیان نگرانی های خود را از افزایش معتادین به مواد مخدر در این ولایت اعلام کردند.

لطیفه محسنی معاون اجتماعی ولایت بامیان در این مورد گفت: "خوشبختانه به‌صورت رسمی گزارشی در مورد کشت مواد مخدر در ولایت بامیان دریافت نکردیم، اما متاسفانه تعداد معتادین به مواد مخدر رو به رشد است. باید ببینیم که دلیل آن چیست. در آمارهای که بدست ما رسیده بیشتر معتادین به مواد مخدر در بامیان سنین پایین را تشکیل می‌دهند."

به گفته مقامات محلی ولایت بامیان در حدود ۱۱ فیصد نفوس ولایت بامیان متاثر از مواد مخدر هستند که از این آمار ۲۰ فیصد را زنان و اطفال تشکیل می‌دهند.

آقا حسین نظری رئیس ریاست مبارزه با مواد مخدر بامیان، در مورد دلایل معتاد شدن خانم‌ها و اطفال به رادیو آزادی گفت: "دلایل مختلف بوده می‌تواند، یکی از این ولایل این است که معتادین به مواد مخدر این مواد را در داخل خانه و فضای سر بسته استفاده می‌کنند که در این فضا زنان و اطفالشان نیز حضور دارند و به شکل غیر مستقیم آن‌ها نیز متاثر می‌شوند. در دراز مدت این امر باعث می‌شود که زنان و اطفال نیز به مواد مخدر رو بیآورند. تا حال چندین مورد وجود داشته که پخش و توزیع مواد مخدر در بامیان توسط زنان و اطفال صورت می‌گیرد."

با توجه به افزایش اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان و اطفال مسئولان شفاخانه معتادین ولایت بامیان درخواست کردند تا یک شفاخانه معتادین برای خانم‌ها نیز در ولایت بامیان ایجاد شود.

در حال حاضر خانم‌های که معتاد به مواد مخدر هستند در خانه‌های خود تداوی می‌شوند.

داکتر خان محمد ایوبی رئیس شفاخانه تداوی معتادین ولایت بامیان در این مورد اضافه کرد: "تا مرحله ای که در توانشان باشد به مراکز تداوی معتادین مراجعه نمی‌کنند، آن‌ها اعتیاد را برای خود یک لکه ننگ می‌دانند. زمانی که خانواده آن‌ها نمی توانند از عهده آن‌ها بر بیاییند مجبور می‌شوند که به شفاخانه مراجعه کنند و ما آن‌ها را در خانه هایشان تحت تداوی قرار می‌دهیم. متاسفانه تعداد زنان معتاد نیز نگران کننده‌است و اگر یک مرکزی برای تداوی معتادین زن ایجاد شود، آن‌ها می‌توانند آزادانه به مرکز مراجعه کنند و تحت تداوی قرار بگیرند."

به گفته مقامات محلی بامیان، با وجود تعداد زیاد معتادین، در سطح این ولایت تنها دو شفاخانه بیست بستر معتادین وجود دارد که کفایت تعداد زیاد معتادین را نمی کند.

با وجود افزایش اعتیاد در بین زنان و اطفال، وزارت مبارزه با مواد مخدر وعده داده تا یک شفاخانه بیست بستر معتادین برای زنان و اطفال در ولایت بامیان ساخته شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG