لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

خلیل‌زاد: امریکا می‌خواهد در حل سیاسی افغانستان هم حکومت و هم طالبان برنده شوند


زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، هدف ایالات متحده با تلاش‌های جاری صلح در افغانستان، دست‌یابی به یک نتیجه برد برد میان حکومت افغانستان و طالبان است.

آقای خلیل‌زاد شام دیروز یکشنبه در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی گفت، ایالات متحده خواهان دست‌یابی به یک حل سیاسی است که در آن هم حکومت افغانستان و هم طالبان برنده باشند.

وی روی حفظ دستآوردهای ۱۸ سال گذشته در افغانستان تأکید نموده گفت، ازین پیشرفت‌ها باید به‌حیث تهداب استفاده شده و روی آن کار بیشتر شود.

آقای خلیل‌زاد در رابطه با این نگرانی‌ها که گویا با رسیدن به یک توافق احتمالی با طالبان سرنوشت سیاسی افغانستان چگونه خواهد شد؟ گفت، ایالات متحده خواهان برد هر دو جانب است.

وی افزود: "ما می‌خواهیم موفقیت هایی‌که به دست آمده است، پیشرفت‌ هایی‌که صورت گرفته هم از نگاه اقتصادی هم از نگاه ارزش‌ها، این‌ها به‌حیث تهداب استفاده شوند. ما هم‌چنان می‌دانیم در جاهایی‌که طالبان هستند شرایط اقتصادی و اجتماعی بد است و نیاز به بازسازی دارند، این یک راه حل است که نه حکومت و نه طالب بازنده باشد. هر دو طرف باید برنده باشند."

آقای خلیل‌زاد طالبان را یک واقعیت عینی در افغانستان خوانده و روی رسیدن به ثبات از طریق مذاکرات با حکومت افغانستان تأکید کرد.

طالبان تا حال از گفتگوی مستقیم با نماینده‌گان حکومت افغانستان خودداری کرده اند و این حکومت را دست نشانده می‌خوانند.

آرشیف، شماری از جنگجویان طالب در ولسوالی احمد آبای ولایت پکتیا
آرشیف، شماری از جنگجویان طالب در ولسوالی احمد آبای ولایت پکتیا

ولی آقای خلیل‌زاد تأکید دارد که حکومت افغانستان از سوی ایالات متحده و جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود و طالبان راه دیگری به جز از گفتگو ندارند.

وی گفت: "طالبان حکومت را به رسمیت نمی‌شناسند، اما ما حکومت را به رسمیت می‌شناسیم، به‌حیث حکومت قانونی افغانستان نه‌تنها ما، بلکه دنیا می‌شناسد. این شده می‌تواند که اطراف مختلف به شمول حکومت و طالب گرد میز مذاکره نشسته و روی آینده سیاسی افغانستان صحبت کنند، چون طالبان هم یک حقیقت همین کشور اند، اراضی را در دست دارند، در جنگ ۱۸-۱۹ سال بوده اند، پس چطور این جنگ ختم می‌شود؟"

نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان هم‌چنان از پیشرفت‌ها در دور هفتم مذاکرات با طالبان در چهار بخش کلیدی مورد بحث هم خبر داد.

این نکات عبارتند از عدم استفاده خاک افغانستان در فعالیت‌های تروریستی، خروج قوای خارجی از افغانستان، آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی جهت تعیین آینده سیاسی افغانستان و یک آتش‌بس سرتاسری.

این اظهارات خلیل‌زاد در حالی ایراد شده که یک هیئت متشکل از نماینده‌گان انفرادی حکومت افغانستان، شماری از سیاسیون، نماینده‌گان جامعه مدنی و تعدادی از زنان افغان دیروز یکشنبه در دوحه با نماینده‌گان طالبان در یک جلسه مسمی به دیالوگ بین‌الافغانی شرکت کردند و این گفتگوها امروز دوشنبه نیز ادامه می‌یابد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG