لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

رئیس جمهور غنی: توافق احتمالی صلح بالای برگزاری انتخابات تأثیری نخواهد گذاشت


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، توافق احتمالی صلح میان ایالات متحده و طالبان بالای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تأثیری نخواهد گذاشت.

رئیس جمهور غنی می‌گوید، صلحی که بالای انتخابات تأثیرگذار باشد آن صلح میان حکومت افغانستان و طالبان خواهد بود نه میان ایالات متحده و طالبان.

او در مصاحبه با شبکه جهانی "تی آر تی" ترکیه که دیروز سه‌شنبه ۲۵ سرطان در فیس‌بوک رسمی ارگ ریاست جمهوری نشر شد هم‌چنان گفته است که با امریکا و دیگر مذاکره کننده‌ها به توافق رسیده‌اند که پیش از برگزاری انتخابات به یک توافق ابتدایی صلح دست یابند.

رئیس جمهور غنی گفت: "انتخابات مهم است، زیرا انتخابات بر اساس قانون یک پروسه حتمی می‌باشد. رئیس جمهور آینده افغانستان من باشم یا فردی دیگری باید برای صلح تعهد داشته باشد، به‌خاطری که این روند نیاز به تصامیم مشکل و چانه‌زنی‌ها دارد و او باید بتواند مردم را نیز راضی بسازد."

رئیس جمهور غنی ایجاد احتمالی حکومت موقت در افغانستان را بی‌اساس خواند و گفت که رئیس جمهور بعدی بر اساس انتخابات تعیین خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان هم‌چنان در این مصاحبه به مذاکرات صلح با طالبان اشاره کرده گفت که مردم افغانستان امارت طالبانی را که به‌گفتۀ وی بر آنان تحمیل شده بود، نمی‌‌پذیرند.

او گفت: "صلح باید در داخل چوکات جمهوریت تأمین شود نه امارت."

آقای غنی ضمن تأکید بر این‌که فقط حکومت افغانستان صلاحیت تصمیم‌گیری در مورد صلح با طالبان را دارد گفت که می‌خواهد در دو مرحله با طالبان توافق صورت گیرد.

به‌گفته او، نخست توافق ابتدایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری که امیدوار است تا اول سپتمبر سال جاری صورت گیرد و در مرحلۀ دوم، پس از انتخابات ریاست جمهوری، توافق همه‌جانبه صورت گیرد.

اما آقای غنی در مورد این‌که توافق همه جانبه کدام موضوعات را در بر خواهد داشت، چیزی نگفت.

با آنکه رئیس جمهور محمد اشرف غنی تأکید کرد که هر نوع توافق ابتدایی صلح پیش از اول سپتمبر بالای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تأثیرگذار نخواهد بود، اما احمد ویس وردک استاد علوم سیاسی در پوهنتون هارتفورد امریکا بدین باور است که برگزاری انتخابات به وقت معین آن هنوز هم از موضوعاتی است که در بحث‌های صلح میان هیئت امریکایی و طالبان بدون حل باقی مانده‌است.

آقای وردک در صحبت با رادیو آزادی گفت مهم این است که انتخابات ریاست جمهوری با چه کیفیتی برگزار خواهد شد او به مشکلات انتخابات گذشته اشاره کرده گفت: "در انتخابات گذشته بیشتر مردم از حق رأی خود استفاده نتوانستند آن‌ها که رأی دادند به‌گونه شفاف حساب نشد در انتخابات تقلب و فساد موجود بود و با در نظرداشت این همه چالش‌ها برای انتخابات شفاف یک افغانستان با امن ضروریست و به نظر من صلح نسبت به انتخابات اولویت دارد تا انتخابات بتواند در فضای امن برگزار شود."

این در حالیست که جان بس سفیر ایالات متحده در کابل در مصاحبۀ که اوایل هفته جاری با رادیو آزادی داشت گفت که خاتمه جنگ در افغانستان برای کشورش در اولویت قرار دارد، اما او افزود که برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان با کمیسیون مستقل انتخابات به همکاری‌های شان دوام خواهند داد.

جان بس گفت که ممکن هر دو پروسه همزمان به پیش بروند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG