لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

برخی هم‌پیمانان اتمر: تیم "صلح و اعتدال" به دلیل اختلاف‌های درونی از هم پاشید


تیم انتخاباتی "صلح و اعتدال" به رهبری محمد حنیف اتمر با معاونین‌اش یونس قانونی و محمد محقق
تیم انتخاباتی "صلح و اعتدال" به رهبری محمد حنیف اتمر با معاونین‌اش یونس قانونی و محمد محقق

برخی از هم پیمانان کلیدی تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر می‌گویند، این تیم به دلیل اختلاف‌های درونی از هم پاشید.

سید محمد علی جاوید رهبر حرکت اسلامی آزاد افغانستان و از هم‌پیمانان دستۀ انتخاباتی اتمر به رادیو آزادی می‌گوید، به دلیل همین اختلاف‌ها، پیش از این برخی از اعضای مهم تیم از جمله معاونین آن فاصله گرفته بودند.

از سوی هم یک منبع نزدیک به این تیم که خواست هویت‌اش نزد رادیو آزادی محرم باقی بماند گفت، "تیم صلح و اعتدال به انتخابات نمی‌رود و منتظر نتایج صلح می‌ماند."

به‌گفتۀ منبع، محمد یونس قانونی از آقای اتمر نسبت به نرفتن او به انتخابات؛ ناراض است.

اما آقای قانونی تا حال در این باره ابراز نظر نکرده‌است.

در همین حال تیم "صلح و اعتدال" با نشر یک اعلامیه گفته است، "به دلیل این‌که پروسۀ صلح به مرحلۀ حساس رسیده و مردم می‌خواهند تا رهبران‌شان از این فرصت استفاده کنند، این تیم تصمیم گرفته تا در روند فعلی انتخابات مبارزات انتخاباتی‌اش را متوقف سازد.

در این اعلامیه همچنان آمده است، تیم آنان یک‌جا با شورای نامزدان از حکومت خواستند تا در جریان یک هفته از آغاز مبارزات انتخاباتی، اصلاحات را در پروسۀ انتخابات به میان بیاورد، اما بر اساس اعلامیه، مداخلات آشکار تیم حاکم در امور انتخابات تا هنوز ادامه دارد.

دقایقی پس از نشر این اعلامیه، محمد اسماعیل خان از اعضای کلیدی تیم انتخاباتی "صلح و اعتدال" به رادیو آزادی گفت که در باره این تصمیم با او هیچ مشوره صورت نگرفته است.

حکومت تا حال به این اعلامیه واکنش نشان نداده، اما پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که مقام‌ها و مأمورین حکومت هیچ مداخله‌ی در امور انتخابات نخواهند کرد.

اما سید محمد علی جاوید رهبر حرکت اسلامی آزاد افغانستان که از هم‌پیمانان دستۀ صلح و اعتدال بود، دلایل مطرح شده در اعلامیه را رد کرده می‌گوید، این تیم به دلیل اختلاف‌های داخلی میان اعضایش، از هم پاشید.

سید محمد علی جاوید، رهبر حرکت اسلامی آزاد افغانستان
سید محمد علی جاوید، رهبر حرکت اسلامی آزاد افغانستان

آقای جاوید افزود: "تنها معاون اول و دوم جدا نشدند، چهره‌های کلانی مانند اسماعیل خان، بسم‌الله خان، پسر حضر صبغت‌الله مجددی و سلیمان کاکر از بازو های اصلی آقای اتمر جدا شده بودند. در جلسات اخیر از سوی حزب آقای سید حامد گیلانی کسی شرکت نمی‌کرد و قطع رابطه کرده بودند."

در همین حال محمد محقق معاون دوم تیم انتخاباتی محمد حنیف اتمر به رادیو آزادی می‌گوید، آن‌چه در اعلامیۀ تیم نشر شده، مؤجه است.

آقای محقق می‌گوید: "همان دلایلی را که در اعلامیه مطرح کرده‌اند مؤجه است و مشکل ندارد."

این در حالی است که پیش از این قادر شاه سخنگوی تیم صلح و اعتدال به رادیو آزادی گفته بود، "این تیم هیچ‌گاهی از هم نخواهد پاشید."

XS
SM
MD
LG