لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۳

نظرسنجی تیفا: ۵۷ درصد افغان‌ها مایل به شرکت در انتخابات نیستند


نظرسنجی مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا»
نظرسنجی مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا»

یک نظرسنجی مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» نشان می‌دهد که ۵۷ درصد مردم این کشور تمایلی به اشتراک در انتخابات ندارند.

این نهاد روز پنجشنبه «۱۷ اسد ۱۳۹۸» در یک نشست، نتیجۀ نظرسنجی سه ماهه‌اش در باره انتخابات را منتشر کرد.

مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا» این نظرسنجی را در ۳۴ ولایت بر اساس مصاحبه با ۵۲۰۰ تن از طریق آنلاین، رو در رو و گروهی انجام داده که در آن تنها ۴۲ درصد مصاحبه شونده‌گان گفته‌اند که مایل هستند در انتخابات شرکت کنند.

تیفا با ابراز نگرانی در این مورد می‌گوید، اگر مردم در انتخابات آینده ریاست جمهوری سهم گسترده نگیرند، شفافیت و مشروعیت آن زیر سؤال قرار خواهد گرفت.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا»
محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان «تیفا»

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این نهاد در این باره به خبرنگاران گفت: "در این نظرسنجی آنچه که ما را به‌عنوان شریک انتخابات نگران کرده این است که در ۳۴ ولایت ۵۷ درصد مصاحبه شونده‌گان گفته‌اند که ما به اشتراک در انتخابات علاقه نداریم و نه هم به کدام نامزد رأی می‌دهیم، این امر برای ما نسبت به مشروعیت کمیسیون انتخابات و انتخابات آینده تکان‌دهنده است."

یافته‌های تیفا نشان می‌دهد که؛

  • عدم استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی
  • کم بودن ظرفیت در این نهادها
  • نفوذ سران حکومت و تیم‌های انتخاباتی
  • اولویت دادن به صلح
  • وضعیت ناگوار مردم
  • فساد گسترده در انتخابات گذشته
  • ناخوشنودی مردم نسبت به حکومت وحدت ملی و؛

برخی دلایل دیگر از عواملی هستند که باعث کاهش تمایل مردم به شرکت در انتخابات شده‌است.

در این نظرسنجی، نظر مصاحبه شونده‌گان در باره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز پرسیده شده‌است.

بر اساس گزارش تیفا، ۱۳ درصد شرکت کننده‌گان این نظرسنجی گفته‌اند که به محمد اشرف غنی، ۹ درصد دیگر به عبدالله عبدالله، همچنین ۷ درصد به رحمت‌الله نبیل و ۱۳ درصد دیگر به ۱۵ نامزد دیگر رأی خواهند داد.

۱۳ درصد شرکت کننده‌گان این نظرسنجی گفته‌اند که به محمد اشرف غنی، ۹ درصد دیگر به عبدالله عبدالله، همچنین ۷ درصد به رحمت‌الله نبیل
۱۳ درصد شرکت کننده‌گان این نظرسنجی گفته‌اند که به محمد اشرف غنی، ۹ درصد دیگر به عبدالله عبدالله، همچنین ۷ درصد به رحمت‌الله نبیل

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات این نظرسنجی را سیاسی و غیر معیاری خوانده و تأکید می‌کند که مردم در انتخابات به گونه وسیع اشتراک خواهند کرد.

ذبیح سادات سخنگوی این کمیسیون می‌گوید: "شناختی که من از مؤسسه محترم تیفا دارم، خدا کند که دیدگاه‌شان حرفه‌ای و فنی باشد، نه سیاسی. متأسفانه چند مورد دیگر را هم پیش از این ذکر کرده‌اند که همیشه حاوی دیدگاه سیاسی بوده‌اند."

از سوی دیگر مؤسسه انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید این نظرسنجی را در همکاری با ۴۷ نهاد دیگر انجام داده‌اند و در آن تمام معیارهای جهانی را در نظر گرفته‌اند.

این نهاد همچنان می‌گوید، در اراده حکومت و جامعه جهانی نسبت به انتخابات تفاوت‌های آشکاری دیده می‌شوند.

رئیس این نهاد از جامعه جهانی می‌خواهد تا عزم خود نسبت به برگزاری انتخابات را تقویت بخشد.

XS
SM
MD
LG