لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

اتحادیه اروپا گروه ناظرانش را برای نظارت از انتخابات افغانستان نمی‌فرستد


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

در حالیکه کمیسیون مستقل انتخابات تضمین شفافیت روند انتخابات را وابسته به همکاری و نظارت نهادهای بین‌المللی می‌خواند، اتحادیه اروپا به‌تازگی تصمیم گرفته است تا ناظرانش از این پروسه نظارت نکنند.

اتحادیه اروپا به رادیو آزادی گفته است ناظران این اتحادیه به دلایل امنیتی از انتخابات نظارت نخواهند کرد. در عوض، یک گروه کاری سه‌نفری کارشناسان انتخاباتی وارد این کشور خواهد تا با جناح‌های مختلف مرتبط با انتخابات تماس داشته باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات در باره این تصمیم اتحادیه اروپا چیزی نمی‌گوید اما تاکید می‌کند که اگر همکاری نهادهای بین‌المللی با این پروسه نباشد، آنان نمی‌توانند به تنهایی شفافیت این روند را تامین و یا تضمین کنند.

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید که تا کنون به شش نهاد بین‌المللی و دو سفارتخانه در کابل اعتبارنامه داده شده است.

ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
ذبیح‌الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت: "حضور نهادهای ناظر بین‌المللی تنها در روز انتخابات مهم است، یعنی حضور آنان حالا ضروری نیست، اما برای شفافیت این پروسه ما به حضور ناظران بین‌المللی نیاز داریم، زیرا آنان تنها از روز برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند درب کمیسیون همیشه به روی آنان باز است."

در حالی که نهادهای امنیتی برای تامین امنیت کُل این پروسه ۷۲ هزار نیروی امینتی را توظیف کرده‌اند و بارها نگرانی‌ها را در این باره بیجا خوانده؛ اما تهدیدهای امنیتی اکنون مهم‌ترین چالش روند انتخابات خوانده می‌شوند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله می گوید: "وزارت داخله که در رأس تامین امینت این پروسه است با وزارت دفاع و با بخش کشف و استخبارات روی یک پلان جامع کار کرده است که در حال اجراآت است و در سه مرحله تطبیق می شود که امنیت پیش از انتخابات، در جریان و پس از انتخابات، برای شهروندان، شرکای بین المللی و ناظران اطمینان می دهیم که نیروهای ما در مقایسه به انتخابات گذشته با تمامی توان این پروسه را تامین امنیت می کنند."

پیش از این یکی از نگرانی‌ها تأخیر در پرداخت هزینه این روند از سوی حکومت و جامعه جهانی بوده، موضوعی که در بسیاری از موارد سبب کندی کارهای کمیسیون دانسته می‌شد.

اکنون منابعی در کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی می‌گویند که جامعه جهانی ۵۹.۳ میلیون دالر و حکومت افغانستان ۹۰.۵ میلیون دالر به این کمیسیون پرداخته ‌اند.

بیشتر کمک‌های جامعه جهانی برای پرداخت حقوق کمیشنران و ناظران بین‌المللی، آگهی‌دهی، اعلانات رسانه‌یی انتخاباتی و بخش‌های عملیاتی این روند هزینه می‌شوند.

پیشتر این کمیسیون هشدار داده است که اگر نهادهای ناظر بین‌المللی برای شفافیت انتخابات ریاست جمهوری با این کمیسیون همکاری نکنند، نمی تواند شفافیت آنرا تضمین کند.

پیش از این شماری از نامزدان ریاست جمهوری نیز گفته‌اند که در کنار دیگر موضوعات امکانات ناچیز مالی سبب شده‌است که نتوانند ناظران‌شان را به کمیسیون مستقل انتخابات معرفی کنند.

XS
SM
MD
LG