لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

روحانی: "امریکایی‌ها اعتراف کنند که مداخلات آن‌ها در منطقه مشکل آفرین است"


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران

ایران اتهامات امریکا که گویا تهران عقب حملۀ بزرگ طیاره بی‌پیلوت بر دستگاه تولید نفت عربستان سعودی قرار دارد را رد کرد.

به امریکا هشدار داده است که نیروهای زمینی و بحری امریکا در منطقه، در فاصله‌ای قرار دارند که راکت‌های ایران توانایی رسیدن به آن‌را دارند.

این اظهارات مقامات ارشد ایران که ناوقت دیروز صورت گرفت در پیوند با بیانات مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا ارایه شد که گفت، ایران حملۀ بی‌سابقه را بر عرضه نفت جهانی انجام داده است.

ملیشه‌های حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار اند مسئولیت حملۀ روز شنبه بر دو دستگاه تصیفۀ نفت در سعودی را به دوش گرفتند.

این حملات تولیدات نفت سعودی را ۵.۷ میلیون بیرل در روز کاهش داد که به گفتۀ یک شرکت بزرگ دولتی نفت سعودی، این رقم نصف تولیدات روزانۀ این‌کشور را تشکیل می‌دهد.

به گفتۀ آژانس خبری رویترز و وال‌استریت جورنل این رقم ۵ درصد تولیدات مجموعی روزانۀ نفت جهان را تشکیل می‌دهد.

کیلین کانوی یک مشاور ارشد رئیس جمهور ترمپ دیروز در صحبتی با فاکس نیوز رژیم ایران را در این حمله دخیل دانست.

وزیر خارجۀ امریکا مایک پومیپو واضح ساخته است که رژیم ایران مسئول این حمله بر مناطق و زیربنای ملکی می‌باشد.

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا دیروز در صفحه توییترش نوشت "درحالی‌که رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه [ظریف] اکت دیپلوماسی را کرده اند، ایران ۱۰۰ حمله بر عربستان سعودی انجام داده است".

حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیروز قبل از آن‌که برای شرکت در 'اجلاس رهبران ایران، ترکیه و روسیه در مورد سوریه'، تهران را ترک کند، بدون آن‌که اشارۀ مستقیم به حملۀ سعودی داشته باشد، در مورد اتهامات واردۀ امریکا بر ایران گفت: "امریکایی‌ها به‌جای این‌که خودشان را محکوم کنند و اعتراف کنند که حضور و مداخلات آن‌ها در منطقه مشکل آفرین است، کشورهای منطقه را متهم می‌کنند، یا مردم مبارز یمن را متهم می‌کنند."

او این ظهارات را در نشستی از مقامات ارشد کشورش بیان کرد.

ولی عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران نیز دخالت کشورش در حملات سعودی را رد نموده گفته است، چنین اتهامات کورکورانه و بی‌ثمر، درک ناکردنی و بی‌معناست. او گفت هدف این اتهامات توجیه اقدامات بیشتر علیه ایران است.

از سوی دیگر یک فرمانده ارشد نیروهای سپاه پاسداران انقلاب ایران دیروز هشدار داد، کشورش آمادۀ جنگ است.

آژانس خبری نیمه رسمی تسنیم ناوقت دیروز از قول امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده سپاه، گزارش داد که گفته است:"هرکس باید بداند که پایگاه‌های امریکا و کشتی بردارهای آن در داخل فاصلۀ ۲ هزار کیلومتری اطراف ایران قرار دارند که راکت‌های ایرانی به آن‌جا می‌رسند."

مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا گفته است: "با وجود تقاضاهای بین‌المللی از ایران مبنی بر کاهش تنش‌ها در خلیج فارس، ایران حملۀ بی‌سابقه را بر عرضۀ انرژی جهان انجام داده است، ما از تمام کشورها می‌خواهیم این حملات ایران را به‌طور علنی و واضح محکوم کنند".

سناتور جمهوری‌خواه (لینزی گراهام ) نیز اظهارات مشابه داشته و دیروز در صحفۀ توییتر خود نوشته بود: "اگر ایران به چنین حملات تحریک‌آمیز و غنی‌سازی یورانیم‌اش ادامه دهد، وقت آن است که روی حمله بر دستگاه‌های تصفیۀ نفت ایران غور شود".

حملۀ صبح وقت روز شنبه بر دستگاه‌های تصفیۀ نفت ابقیق و خورایس در سعودی شعله‌های بزرگ از آتش را به وجود آورد و به گفتۀ وزیر انرژی سعودی منتج به توقف موقتی تولیدات شد.

این حملات بر دو دستگاه بزرگ نفت سعودی نمایان‌گر دستیابی حوثی‌های یمن به سلاح پیشرفته‌تر؛ یعنی از راکت به درون می‌باشد.

این حملات به‌طور فوری از سوی امریکا، ملل‌متحد، ریاض و متحدین اش امارات متحده عربی، بحرین و کویت محکوم شد.

XS
SM
MD
LG