لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

امروز آخرین نشست شورای وزیران به ریاست عبدالله عبدالله، برگزار شد


آقای عبدالله که در آغاز این نشست کمتر در برابر دوربین رسانه‌ها سخن زد، از نیروهای امنیتی خواست تا در امور انتخابات مداخله نکنند.

در همین حال شماری از کارشناسان می‌گویند نشست‌های شورای وزیران در چند سال پسین دستاورد خاصی نداشته و بیشتر تحت تأثیر جنجال‌ها میان ارگ و ریاست اجرائیه بوده است.

آخرین نشست شورای وزیران پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به ریاست عبدالله عبدالله روز دوشنبه به پایان رسید.

آقای عبدالله در این نشست تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان باید بی‌طرفی خود را در انتخابات پیش رو به گونۀ کامل نگهدارند.

او افزود: "این آخرین نشست شورای وزیران پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است. این‌جا وزیر داخله نیز حضور دارد. از این رو بار دیگر تأکید می‌کنم که نیروهای دفاعی و امنیتی باید در انتخابات آینده بی‌طرفی‌شان را حفظ کنند. آنان مسئولیت تأمین امنیت این روند را دارند و باید از این مسایل خودشان را دور نگهدارند."

بر اساس معلومات ریاست جرائیه، عبدالله عبدالله با رسیدن به قدرت از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸خورشیدی ۱۰۳ جلسه شورای وزیران را به عنوان رئیس اجراییه افغانستان برگزار کرده است که ۱۰۰۷ فیصلۀ گوناگون در این نشست‌ها صورت گرفته است.

مجیب‌الرحمن رحیمی، سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که بیشتر این فیصله‌ها در پیوند به مسایل مهم افغانستان بوده که بیشتر آن‌ها عملی شده است.

اما شماری از کارشناسان می‌گویند که ریاست اجرائیه یک پست تشریفاتی بوده و در چند سال پسین به‌جای مسایل مهم، درگیر اختلاف‌ها با ارگ ریاست جمهوری بوده است.

محمد یونس فکور کارشناس سیاسی:

"بجای آن که اینها راه را برای مبارزه با فساد هموار سازند. برنامه‌های اقتصادی‌شان را مطرح کنند و از کارکردهای وزیران نظارت داشته باشند، بیشتر نشست‌هایش بر این متمرکز بود که عبدالله کدام وزیر را مقرر کند و رئیس جمهور بر سر مقرری‌های وزیران جنجال داشت."

اما شماری از وزیران پیشین کابینه حکومت وحدت ملی می‌گویند که نشست‌های شورای وزیران سودمند بوده‌اند.

ویس‌احمد برمک، سرپرست پیشین وزارت داخله:

"از پالیسی تا موضوعات استراتژيک در نشست‌های شورای وزیران مطرح شده است. همین‌گونه ارائه خدمات برای شهروندان کشور، مسایل کاری حکومت بوده که وزیران پالیسی‌های‌شان را شریک ساخته‌اند. به نظر من، این نشست‌ها مهم و سودمند بوده‌اند."

هرچند در برخی از موارد در این باره گفته شده و عبدالله عبدالله نیز گفته که شماری از وزیران در نشست‌های شورای وزیران حضور نمی‌یافتند، اما شهزاد اریوبی سفیر کنونی و وزیر پیشین مخابرات و تکنالوژی معلوماتی کابینه حکومت وحدت ملی این موضوع را "آوازه" می‌داند.

از سوی دیگر اما عبدالطیف روشان سرپرست پیشین وزارت معارف می گوید که نشست های شورای وزیران بیشتر تشریفاتی بوده اند.

"نخست این که نشست های شورای وزیران بیشتر تشریفاتی بودند،جنبه عملی نداشتند و اکثر وزیران حضور نمی داشتند ."

قابل یاد‌آوری است که حکومت وحدت ملی به رهبری محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از جنجال‌های انتخاباتی و میانجیگری جامعه جهانی شکل گرفت.

پست ریاست اجرائیه در نتیجه توافق سیاسی به ریاست عبدالله عبدالله تشکیل شد. بر اساس این توافق، دو طرف در حکومت وحدت ملی سهم پنجاه درصدی داشتند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزارشود .

XS
SM
MD
LG