لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

معاون عبدالله کمیسیون انتخابات را متهم به تقلب به نفع غنی کرد


عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با دو معاونش
عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با دو معاونش

معاون دوم عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان افغانستان گفته که کمیسیون انتخابات آرا بدون اطلاعات بیومتریک را وارد سیستم و به نفع اشرف غنی، رئیس جمهوری و رقیب اصلی آقای عبدالله "تقلب" می‌کند.

اسدالله سعادتی روز شنبه (۲۰ میزان) به خبرنگاران گفت که کمیسیون مستقل انتخابات "نیمی از آرای بدون اطلاعات بیومتریک" را وارد بانک اطلاعات نتایج انتخابات کرده است.

آقای سعادتی با طرح این ادعا که "برخی از کارمندان کمیسیون انتخابات به نفع تیم انتخاباتی اشرف غنی" کار می‌کنند، تأکید کرد که "کمیسیون باید جلو این افراد را بگیرد و با شفافیت کامل" این روند را به پیش ببرد.

اسدالله سعادتی معاون دوم عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
اسدالله سعادتی معاون دوم عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

معاون دوم آقای عبدالله افزود: "برخی از افراد در کمیسیون انتخابات تلاش می‌کنند که در همآهنگی با ارگ آرای تقلبی و سیاه را داخل سیستم کنند."

تیم انتخاباتی آقای عبدالله که به نام "ثبات و همگرایی" یاد می‌شود، هشدار می‌دهد که اگر کمیسیون انتخابات جلو تقلب را نگیرد، تلاش خواهد کرد جلو آن را بگیرد.

این تیم می‌گوید که در "ادامه تقلب‌ها" چند بار سرور مرکزی بانک اطلاعات بیومتریک رای‌دهندگان با مشکل روبه‌رو شد و حتی "حمله سایبری" صورت گرفت.

اما ذبیح‌الله سادات سخنگوی کمیسیون انتخابات در واکنش به این اظهارات آقای سعادتی به رادیو آزادی گفت: "باید اسناد و شواهد ارائه شود تا گروه مشخصی که برای یک تیم کار می‌کند، شناسایی و مورد پیگرد قرار گیرد. متأسفانه این گونه اظهارات تنها در حد ادعا باقی مانده است."

آقای سادات افزود این گونه اظهارات باعث اغتشاش اذهان عمومی می‌شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

در همین حال صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری، با رد اظهارات معاون تیم ثبات و همگرایی گفت: "ادعاهای آنها غیر مسئولانه است. ما با کمیشنران ارتباط نداریم، در تاریخ برای اولین بار بود که نامزدان کمیشنران را انتخاب کردند و حتی رئیس جمهور رأیش را به کار نبرد."

این در حالی است که رحیمه ظریفی، عضو کمیسیون انتخابات روز جمعه (۱۹ میزان) به رادیو آزادی گفت که از سه روز به این سو سرور بانک اطلاعات بیومتریک کمیسیون انتخابات افغانستان با مشکل سرعت در انتقال اطلاعات دستگاه‌های بیومتریک روبه‌رو شده است.

خانم ظریفی گفت این سرور تا حال چندین بار هدف حملات هکر‌ها قرار گرفته است.

در این حال شماری از تیم‌های انتخاباتی دیگر نیز از تقلب در شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ابراز نگرانی کرده‌اند. اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته که این روند زیر نظر ناظران به پیش می‌رود و از شفافیت آن اطمینان داده است.

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن در ۱۶ عقرب اعلان شود.

مرتبط

XS
SM
MD
LG