لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

موزیم ملی کابل پیکره‌های تخریب‌شده را بازسازی می‌کند


ارمانو کاربنارا، یک متخصص ایتالیایی ترمیم و مرمت مجسمه‌ها، در کنار مجسمه‌ی بودا یکی از آثار باستانی افغانستان، کابل، ۱۴ مارچ ۲۰۱۷
ارمانو کاربنارا، یک متخصص ایتالیایی ترمیم و مرمت مجسمه‌ها، در کنار مجسمه‌ی بودا یکی از آثار باستانی افغانستان، کابل، ۱۴ مارچ ۲۰۱۷

محمد فهیم رحیمی، رئیس موزیم ملی افغانستان از ترمیم، مرمت و بازسازی پیکره‌های تاریخی ای خبر داده است که در زمان حاکمیت گروه طالبان تخریب شده بودند.

آقای رحیمی به رادیو آزادی گفت که دو مرحله بازسازی این پیکره‌ها تکمیل شده و مرحلۀ سوم و آخر آن در حال آغاز است.

او افزود که روند بازسازی مجسمه‌های بودا به همکاری پوهنتون شیکاگوی امریکا به مرحله نهایی رسیده است.

به گفتۀ محمدفهیم رحیمی، شمار این مجسمه‌ها به ۲۵۰۰ عدد می‌رسد و بازسازی آن یک سال پیش آغاز شد.

او گفت: "آثاری را که در زمان طالبان شکسته یا تخریب شده دوباره ترمیم می‌کنیم. پس از ترمیم به نمایشگاه گذاشته خواهد شد. مرحلۀ اول و دوم [بازسازی] تکمیل شده و در مرحله سوم عملاً روند ترمیم آغاز می‌شود که سه سال را در بر خواهد گرفت."

آقای رحیمی افزود که این مجسمه‌ها به کمک باستان‌شناسان افغان و امریکایی ترمیم می‌شود.

در سال آخر حاکمیت امارت اسلامی گروه طالبان، سال ۲۰۰۱، این گروه سرهای مجسمه‌های موجود در موزیم ملی کابل را شکستند و نگهداری آنها را خلاف اسلام دانستسته بودند.

شیرازالدین سیفی، عضو مسلکی بخش ترمیم آثار باستانی موزیم ملی گفت که پیکره های تخریب شده مربوط به سده‌های دوم و سوم میلادی است. به گفته او، این آثار از "هده" جلال‌آباد به‌دست آمده است.

آقای سیفی با تأکید بر اهمیت و ارزش تاریخی این آثار گفت که آنها هر کدام بیانگر بخشی از تاریخ منطقه است.

موزیم ملی افغانستان صد سال پیش در زمان امان‌الله خان، پادشاه سابق افغانستان تأسیس شد. به گفتۀ مسئولان، در این موزیم حدود ۴۷ هزار قلم آثار باستانی موجود است که شامل ۱۵۰ هزار پارچه می‌شود.

XS
SM
MD
LG