لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

نقطه عبوری "کرتارپور" میان هند و پاکستان گشایش یافت


شماری از سیکهـ های هند که به هدف زیارت وارد خاک پاکستان شده‌اند.
شماری از سیکهـ های هند که به هدف زیارت وارد خاک پاکستان شده‌اند.

عمران خان صدراعظم پاکستان از نریندرا مودی همتای هندی خود خواست تا تنش‌ها میان دو کشور رقیب را پایان داده و حقوق ساکنان کشمیر تحت اداره هند را تأمین کند.

عمران خان این را در سخنرانی روز شنبه (۹ نومبر) خود در مراسم گشایش نقطه عبوری سرحد میان هند و پاکستان در شهر "کرتارپور" ایالت پنجاب گفت.

او افزود که با اقدامات اخیری که از سوی دهلی نو در منطقه کشمیر روی دست گرفته شده، وضعیت ساکنان آنجا بسیار وخیم است.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان در بخشی از سخنرانی‌اش که در فیسبوک رسمی تحریک انصاف پاکستان، حزب به رهبری عمران خان نشر شده، گفت: "آنچه که امروز در کشمیر جریان دارد به موضوع بالاتر از جنجال بر قلمرو مبدل شده است، اکنون این مسئله حقوق انسانی است. حقوق هشت میلیون نفر پایمال شده و آن‌ها از سوی ۹صد هزار نیرو در محاصره قرار دارند، صلح این گونه تأمین نخواهد شد و از همین خاطر همه روابط ما متوقف شده است."

هند و پاکستان از سال‌ها بدینسو روی مالکیت منطقه کشمیر جنجال دارند و هرکدام آنرا جز قلمرو خود می‌خوانند.

در ماه اگست سال جاری میلادی، هند وضعیت ویژۀ کشمیر زیر اداره‌اش را لغو کرد، از آن هنگام روابط میان هند و پاکستان تیره‌تر شده است.

اما گفته می‌شود که گشایش نقطه سرحدی کرتارپور میان دو کشور می‌تواند به کاهش این تنش‌ها کمک کند.

کرتارپور جای است که گرو نانک بنیانگذار سکهـیزم در آنجا درگذشته است.

این نقطه سرحدی بخاطر برگزاری مراسم خاص مذهبی سکهـ‌ها به مناسبت پنجصد و پنجاهمین سالروز تولد گرونانگ میان هند و پاکستان گشایش یافت.

عمران خان صدراعظم پاکستان و نریندرا مودی همتای هندی‌اش طی دو مراسم جداگانه هر یک در قلمرو کشور‌های شان، این نقطه عبوری را به روی رفت و آمد سکهـ‌های هند به خاک پاکستان باز کردند.

در سخنرانی که آقای مودی در حین افتتاح این منطقه عبوری که بنام دهلیز کرتارپور هم یاد می‌شود داشت، به موضوع تنش میان کشورش و پاکستان نپرداخت اما گشایش این نقطه سرحدی را یک گام مثبت خواند.

او در بخشی از اظهاراتش که در حساب تویترش نشر کرده گفت: "به تمامی خواهر‌ها و برادرهای سکهـ در سراسر جهان این را مبارکباد می‌گویم، با گشایش این دهلیز زیارت گرونانگ به همه آسان خواهد شد و یک ریل ویژه برای انتقال زایرین نیز هفته پنچ روز فعالیت خواهد کرد."

با گشایش نقطه عبوری کرتارپور میان هند و پاکستان، صد‌ها تن از سکهـ‌ های هند داخل خاک پاکستان شدند که در آن برخی از چهره‌های شناخته شده آن کشوراز جمله من موهن سنگهـ صدراعظم پیشین هند، سنی دیول هنرپیشۀ سینمای بالیود و نوجوت سنگھ سدھو سیاستمدار و کرکتر سابق هند در میان زایرین شامل اند.

زایرین که از این نقطه سرحدی از هند داخل خاک پاکستان می‌شوند به داشتن ویزه نیاز ندارند.

XS
SM
MD
LG