لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

طالبان می‌گوید مذاکرات با امریکا را از صفر شروع نمی‌کند


آرشیف، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر

برخی از فعالان سیاسی و مدنی که پس از دیدار با طالبان در قطر تازه به کشور برگشته اند می‌گویند که متن ابتدایی توافق‌نامۀ صلح در پایان مذاکرات طالبان و امریکا نهایی شده بود اما امریکا تعهد شکنی کرده است.

اسماعیل یون یکی از فعالان سیاسی روز یکشنبه در یک نشست خبری دیدگاه طالبان را در این باره چنین بیان کرد: "شرط ما (طالبان) اینست که مذاکرات را دوباره از صفر شروع نمی‌کنیم، در ده ماه گذشته روی مواردی که توافق کردیم اصلاً بار دیگر بر آن‌ها بحث نمی‌کنیم، بر انکشافات بعدی بحث می‌کنیم و این بار تعهد می‌گیریم، وقتی به توافق رسیدیم باید متن امضا شود و وقت ضایع نگردد."

این چهره‌های سیاسی نُه نفره پنج روز با رهبری طالبان در قطر بحث و گفت‌وگو داشته است.

ساختار نظام سیاسی آینده، دستاوردهای ۱۸ سال گذشته، آزادی بیان و رسانه‌ها و حقوق زنان از موارد کلیدی مورد بحث دو طرف بوده که طالبان نیز بر حفظ آن در چارچوب اسلام و قانون تعهد داده اند.

به گفته این سیاسیون نظام آینده پس از جرگۀ مردمی و توافق تمامی طرف‌ها باید ساخته شود.

به گفته این سیاسیون طالبان گفته اند که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را پس از توافق با امریکا آغاز خواهند کرد.

گفت‌وگوها میان هیئت امریکایی و طالبان پس از یک حملۀ انتحاری در شش درک کابل که در آن دوازده تن به شمول یک شهروند امریکایی جان باختند از سوی دونالد ترمپ رئیس جمهوری امریکا متوقف شد.

با این همه حکومت افغانستان می‌گوید که طرح هفت ماده‌ای حکومت بهترین راه برای رسیدن به صلح است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت:‌ "طرح هفت ماده‌ای را که حکومت پیشکش کرده است برای رسیدن به صلح بهترین و سهل‌ترین راه است ، تمام شرایط در آن واضح شده است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

بر بنیاد این طرح، از طالبان خواسته شده تا در صورت توافق صلح، خشونت‌ها را کنار بگذارند و ضمانت بدهند که تمامی عوامل جنگ در افغانستان از بین برده خواهند شد.

طرح حکومت افغانستان برای صلح شامل سه بخش و ۷ ماده می‌شود که مذاکرات صلح، اجماع منطقه‌‌ای و جهانی و حکومتداری خوب از بندهای اصلی آن به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG