لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

کمیسیون حقوق بشر:‌ وضعیت کودکان در افغانستان بدتر شده است


اطفالی که در نتیجه انفجار بمب در لغمان زخمی شده اند. October 16, 2019
اطفالی که در نتیجه انفجار بمب در لغمان زخمی شده اند. October 16, 2019

کمیسیون حقوق بشر افغانستان در روز جهانی کودک و سی‌امین سالگرد تصویب کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودکان نسبت به وضعیت کودکان در این کشور اظهار نگرانی کرده است.

این کمیسیون می‌گوید که به دلیل افزایش ناامنی، وضعیت کودکان نسبت به سال گذشته بدتر شده است.

راضیه صیاد عضو و مسئول بخش کودکان این کمیسیون روز (چهارشنبه ۲۹ عقرب) به رادیو آزادی گفت: "متأسفانه جنگ و ناامنی سبب شده که وضعیت کودکان افغان نسبت به سال گذشته بدتر باشد. متأسفانه بهبودی در وضعیت اطفال نمی‌بینیم."

علاوه بر ناامنی، کمیسیون حقوق بشر ازدواج‌ اجباری، آزار و اذیت، کار شاقه، خشونت و سوء استفاده از کودکان را از چالش‌های جدی در برابر حقوق کودکان می‌داند.

یافته‌های یک نظرسنجی دفتر بین‌المللی سازمان نجات کودکان در مورد وضعیت کودکان در افغانستان که روز (سه‌شنبه ۲۸ عقرب) منتشر شد، نشان می‌دهد که دوسوم کودکان افغان در مسیر مکتب نگران وقوع انفجار، آدم‌ربایی و انواع خشونت‌های دیگر هستند.

این نظرسنجی با ۹۰ کودک و حدود ۶۰۰ پدر در چهار ولایت افغانستان انجام شده است. ۹۵ درصد پدرانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که فرزندان آن‌ها به اشکال مختلف جنگ را تجربه کرده‌اند. بیشتر کودکان گفته‌اند که هنگام رفتن به بیرون "بسیار می‌ترسند".

اونو ون منن، رئیس دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان در افغانستان گفته است که کودکان افغان در محیطی خشونت‌بار زندگی می‌کنند و از بیماری‌های روانی رنج می‌برند. او تأکید کرده که دامنۀ جنگ نباید به سوی محلات نزدیک به مکاتب گسترش یابد.

شماری از کودکان با تانک تخریب شده که از جنگ های شوروی سابق باقی مانده در جلال آباد بازی می‌کنند. February 15, 2019
شماری از کودکان با تانک تخریب شده که از جنگ های شوروی سابق باقی مانده در جلال آباد بازی می‌کنند. February 15, 2019

بر بنیاد آمار دفتر بین‌المللی حمایت از کودکان، از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف حدود ۱۱۵۳ مکتب در افغانستان در اثر منازعات مسلحانه آسیب دیده و تنها در سال گذشتۀ میلادی ۳۳۷ مکتب در این کشور در اثر جنگ آسیب دیده‌اند.

از سوی دیگر، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید که علاوه بر مشکلات روانی، میلیون‌ها کودک افغان هنوز هم از آموزش بی‌بهره‌اند.

فریدون آرین سخنگوی یونیسف در کابل به رادیو آزادی گفت:‌ "کودکان افغان با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند، ۳.۷ میلیون تن هنوز به آموزش دسترسی ندارد و ۲.۶ میلیون کودک در ۲۲ ولایت با سوء تغذیه مواجه اند، ما بار دیگر تعهد می‌کنیم که در سراسر افغانستان به مشکلات کودکان رسیدگی کنیم."

این همه مشکلات نه تنها دامنگیر کودکان افغان است، بلکه کودکان در همه کشورهای درگیر جنگ و فقر از انواع چالش‌ها رنج می‌برند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی کودک و سی‌امین سالگرد تصویب کنوانسیون حقوق کودکان از همه کشورها خواسته که حفظ حقوق کودکان را در اولویت قرار بدهند.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

او گفت: "میلیون‌ها کودک هنوز هم از جنگ، فقر، تبعیض و آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند، من تمام کشورها را تشویق می‌کنم که تعهد خود را برای حمایت از کودکان حفظ کنند."

نگرانی از وضعیت کودکان در حالی مطرح می‌شود که سی سال پیش از امروز در بیستم نومبر ۱۹۸۹ کنوانسیون حقوق کودک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد و افغانستان ۲۵ سال پیش در سال ۱۹۹۴ به آن محلق شد.

روز جهانکی کودک از سال ۱۹۵۴ به این سو هرساله در کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای جلب حمایت از حقوق کودکان تجلیل می‌شود

XS
SM
MD
LG