لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

اسدالله خالد: نباید صلح نادرست تعریف شود، عقب‌گرد وجود ندارد


نشست مشترک با مقام‌های ناتو و وزارت امور داخله برای بررسی برابری جنسیتی و حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی در کابل برگزار شد
نشست مشترک با مقام‌های ناتو و وزارت امور داخله برای بررسی برابری جنسیتی و حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی در کابل برگزار شد

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید نباید از صلح تعریف‌های نادرستی شود و هیچ‌گونه معامله‌یی بر حقوق زنان در این روند پذیرفتنی نیست.

این وزارت می‌گوید که مردم افغانستان خواستار صلحی هستند که در آن تمامی ارزش‌ها در نظر گرفته شود.

اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه «۲۱ قوس ۱۳۹۸» در یک نشست مشترک با مقام‌های ناتو و وزارت امور داخله تأکید کرد که عقب‌گرد در روند صلح وجود ندارد و حکومت هیچ‌گاهی به سوی صلحی نخواهد رفت که در آن حقوق مردم به ویژه زنان زیر پا شود.

آقای خالد در این نشست که برای بررسی برابری جنسیتی و حضور زنان در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی در کابل برگزار شد، افزود: "صلح واقعی را می‌خواهیم. صلحی که برابری در آن در نظر گرفته شود، در فضای دور از جنگ نه به آن قیمت که تمام حقوق در آن به معامله گرفته شود، هرچند چنین نیست، اما اگر احیاناً چنین صدایی بلند می‌شود، قوای امنیتی‌تان به حقوق و زندگی‌تان باور دارد. ما هیچ‌گاه به سوی صلحی نمی‌رویم که در آن حقوق شما از بین برود."

نشست مشترک با مقام‌های ناتو و وزارت امور داخله
نشست مشترک با مقام‌های ناتو و وزارت امور داخله

از سرگیری گفت‌وگوهای مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان طالبان در قطر با آن‌که امیدواری‌هایی را در مورد رسیدن افغانستان به صلح به وجود آورده است، اما نگرانی‌هایی نیز مطرح هستند که مبادا دستآوردهای چند سال به ویژه حقوق زنان در این روند به معامله گرفته شود.

در حالی‌که دولت افغانستان از یک‌سو از آغاز گفت‌وگوهای صلح خوشبین به نظر می‌رسد، اما از سوی دیگر می‌گوید که طالبان امسال شکست خورده اند.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله در این نشست می‌گوید امسال تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.

او افزود: "۲۶ درصد ظرفیت عملیاتی ما بلند رفته ۹ ولسوالی را امسال گرفتیم. ما در وضعیت قوی قرار داریم. عملیات «الفتح» را که از سوی طالبان راه اندازی شده بود شکست داده ایم. دولت برنامه صلح کارا با حفظ ارزش‌ها را به پیش می‌برد."

مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله
مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله

طالبان هنوز طرف گفت‌وگوهای‌شان ایالات متحده امریکا را می‌خوانند، کشوری‌که نقش آن در حفاظت از دستآوردهای چند سال به ویژه پیشرفت‌های زنان در روند گفت‌وگوهای صلح مهم گفته شده‌است.

در همین‌حال جنرال تیلر یکی از فرماندهان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز بر حمایت از ارزش‌های حقوق بشری در روند صلح افغانستان تأکید می‌کند.

او می‌گوید: "ما با نیروهای امنیتی این کشور همکار هستیم. ما با آن‌ها در بخش صلح و امنیت، آموزش و توانمندسازی نیروهای امنیتی و جندر هماهنگی خوبی داریم. تلاش‌ ما این است که زنان در صفوف نیروهای امنیتی بیایند. زنان می‌توانند در روند صلح نیز نقش سازنده داشته باشند و بخش مهمی از صلح باشند."

در حال حاضر گفت‌وگوهای نمایندگان طالبان و مقام‌های امریکایی در قطر ادامه دارند، اما با گذشت شش روز از آغاز دوباره این نشست در قطر هنوز طالبان بر برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها که از شرایط اساسی حکومت افغانستان در این روند گفته شده‌است، تن نداده اند.

XS
SM
MD
LG