لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

افزایش بهای گاز در کابل؛ حکومت: با متخلفان برخورد می‌کنیم


آرشیف
آرشیف

به دنبال ریزش برف و افزایش سرما در کابل، اداره نفت و گاز می‌گوید که جلو گرانفروشی را می‌گیرد و با فروشندگان متخلف برخورد قانونی می‌کند.

شهاب ۱۸ ساله مسئول تأمین مخارج خانواده خود است. تا دیروز با کتاب و قلم برای آموزش مکتب می‌رفت، اکنون با کراچی دستی برای یافتن لقمه نانی به بازار می‌رود. با تحمل سرمای شدید در بازار خوراکی کابل زیر بارش برف و باران، روزانه حداکثر به سختی تا ۱۰۰ افغانی درآمد دارد.

شهاب به رادیو آزادی گفت افزایش بهای گاز او را مانند هزاران نفر تنگدست دیگر با دشواری مواجه کرده است.

او می‌گوید: "من سودای مردم را یعنی آرد، برنج، ماشین کالاشویی و یا هرچه پیش بیاید را انتقال می‌دهم. من سوم نمره صنف بودم. در خانواده ما هشت نفر خواهر و برادر دارم. خانه نیز کرایی است."

شهاب می‌افزاید: "تا ساعت یک اینجا کار نیست. اگر کار هم پیدا شود، زیادش ۱۰۰ افغانی کار کنم. حال که گاز هم قیمت شد، نمی‌دانم یک افغانی دیگر را که خانه ببرم چه خواهد شد."

ساحلِ جوان دیگری است که جواری‌فروشی دارد و برای پختن جواری گاز می‌سوزاند. او می‌گوید مجبور است تا پایین آمدن بهای گاز، فروش جواری را متوقف کند.

بهای گاز مایع دولتی در کابل ۵۰ افغانی است، اما فروشندگان گاز می‌گویند در شرایط فعلی نمی‌توانند به این قیمت گاز بفروشند.

تمیم، فروشنده گاز در مرکز کابل گفت که گازی که او از شرکت می‌خرد، با محاسبه کرایه دکان به حدود ۷۰ افغانی می‌رسد. او تاکید می‌کند: "اگر به ۵۰ افغانی بفروشیم، پس زیان می‌کنیم."

عبیدالله دیگر فروشنده گاز در کابل به رادیو آزادی گفت از این که شرکت‌ها با بهای بالا می‌فروشند، او مجبور است با توجه به مفاد خود بفروشد. او گفت:"کرایه راه را می‌سنجیم و به فروش می‌رسانیم. فروش فعلاً کم شده."

افزایش بهای گاز در روزهای پسین به نگرانی جدی مردم پایتخت مبدل شده و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی دولت را با مطالب طنزآمیز به انتقاد گرفته‌اند.

در حال حاضر شرکت‌های فروش گاز دولتی در بخش‌هایی از کابل فعالیت دارند و ریاست تصدی نفت و گاز می‌گوید بهای گاز مایع کیلویی ۵۰ افغانی تعیین شده و در آن تغییری نیامده است.

معراج‌الدین، مدیر ارتباط عامه این ریاست به رادیو آزادی گفت: "برخی از تاجران به گونه سرسام‌آور و مغرضانه قیمت گاز را بلند می‌برند. تیم بررسی‌کننده ما برای کنترول وضعیت به بازار رفته است. فعلاً در بازارهای ما گاز کیلوی ۵۰ افغانی فروش می‌شود. با متخلفین برخورد قانونی می‌شود."

گفته می‌شود که دولت برای گرم کردن آپارتمان‌های مکروریان‌ها، تصمیم گرفته که بجای زغال سنگ از گاز مایع استفاده کند. این امر باعث کاهش گاز مایع و افزایش بهای آن در بازار شده است.

ریاست تصدی نفت و گاز می‌گوید هزاران تُن گاز در ذخایر دولتی دارد و بازار با کمبود گاز مواجه نیست. مسئولان این اداره برخی از تاجران را متهم به سودجویی و افزایش بهای گاز می‌کنند.

XS
SM
MD
LG