لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

هند بزرگترین دموکراسی جهان؛ در فهرست بدترین ناقضان آزادی‌های مذهبی


اعتراض ها در برابر قانون جدید شهروندی در هند سال ۲۰۱۹
اعتراض ها در برابر قانون جدید شهروندی در هند سال ۲۰۱۹

در گزارش سالانۀ کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی‌های بین‌المللی مذهبی، آمده که هند در فهرست بدترین ناقضان آزادی مذهبی این کمیسیون شامل شده‌است.

این گزارش دیروز سه‌شنبه (۲۹ اپریل) منتشر شد.

برای نخستین بار از سال ۲۰۰۴، این کمیسیون به وزارت خارجۀ ایالات متحده سفارش کرده که هند به‌خاطر سیاست‌هایش برای هدف قرار دادن اقلیت‌های مذهبی، کشوری مورد نگرانی ویژه قلمداد شود.

تونی پیرکینز، رئیس کمیسیون امریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی
تونی پیرکینز، رئیس کمیسیون امریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی

تونی پیرکنز، رئیس این کمیسیون دیروز در نشست خبری گفت: "هند در مسیر بسیار منفی در حرکت است."

گفته شده، حکومت ملی‌گرای هندو به رهبری نرندرا مودی، صدراعظم هند، یک سلسله سیاست‌های تبعیض‌آمیز را به‌شمول تعدیل قانون شهروندی، در سال ۲۰۱۹ در پیش گرفت.

بر بنیاد این قانون تنها برای غیرمسلمانان از افغانستان، بنگله دیش و پاکستان در هند، سند شهروندی داده می‌شود.

در حالی که مودی انتقادها را بی‌اساس خوانده اما به‌گفتۀ این کمیسیون، زمانی که روند ثبت نام در سرتاسر هند تمام شود، میلیون‌ها مسلمان که برای دهه‌ها در هند زندگی کرده‌اند، بازداشت، اخراج و بی‌خانمان شده می‌توانند.

اعتراض‌ها در هند برای لغو قانون شهروندی در این کشور
اعتراض‌ها در هند برای لغو قانون شهروندی در این کشور

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی افزوده است که حکومت هند اذیت و آزار و خشونت گستردۀ اقلیت‌های مذهبی را تحمل کرده‌است.

در گزارش سالانۀ این کمیسیون به نقض آزادی‌های مذهبی در دیگر کشورها نیز پرداخته شده‌است.

بر اساس گزارش، در چین، ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار مسلمان اویغور در کمپ‌ها بازداشت شده‌اند، عملیات علیه شاهدان یهوه در روسیه اجرا شده و نیز زنان در پاکستان به گونۀ اجباری به دین اسلام گراییده‌اند.

شاهدان یهوه یکی از فرقه‌های مسیحی است که تاریخ آغاز فعالیت‌اش به اواخر قرن نوزدهم برمی‌گردد.

در کل، این کمیسیون سفارش کرده که ۱۴ کشور در فهرست کشورهای مورد نگرانی ویژه درج شوند، این رده‌بندی برای آن کشورهایی در نظر گرفته شده که آزادی مذهبی را به‌گونۀ سیستماتیک، جاری و چشم‌گیر نقض می‌کنند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده قبلاً ۹ کشور، به شمول: برما یا میانمار، چین، اریتریا، ایران، کوریای شمالی، پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمنستان را در این فهرست جا داده بود.

اما تا کنون سفارش‌های کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی برای اضافه کردن ۵ کشور دیگر - هند، نایجریا، روسیه، سوریه و ویتنام در فهرست کشورهای مورد نگرانی ویژه دنبال نشده است.

در گزارش آمده که سودان و اوزبیکستان در زمینۀ احترام به آزادی مذهبی یک مقدار پیشرفت کرده‌ اند و از فهرست بدترین ناقضان آزادی مذهبی حذف شده‌اند.

اما این کمیسیون سفارش کرده که اوزبیکستان در فهرست نظارت ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده درج شود.

کشورهایی که در آن هنوز هم از نقض شدید آزادی مذهبی گزارش شود، در این فهرست شامل می‌شوند.

کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی همچنان خواستار اضافه شدن افغانستان، کیوبا، نیکاراگوا، الجزایر، آذربایجان، بحرین، جمهوری افریقای مرکزی، مصر، اندونیزیا، عراق، قزاقستان، مالیزیا و ترکیه در فهرست نظارت ویژۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده شده‌است.

این کمیسیون که یک نهاد مستقل دو حزبی است، به رئیس جمهور ایالات متحده، کانگرس و وزارت خارجۀ این کشور در مورد مسائل آزادی مذهبی در جهان مشوره می‌دهد.

XS
SM
MD
LG